Avatar

Tage, der Noch er værd at overveje i stedet for Heljan tage

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/1 2014, 17:55 (3737 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Okay så, Carsten, jeg så godt din henvisning til Noch #56008, der ganske rigtigt er et stykke lasergraveret karton på 110 x 198 mm (flot men pebret), men det, som jeg sigtede til, og som du vist ikke har nævnt nogetsteds, var nu Nochs "3D texture", der ikke er en papplade, men en selvklæbende fleksibel "strukturfolie": http://www.noch.de/blaetterkatalog/Katalog-2014-de/index.html#54/z

Det er et skumprodukt (papskum?) og "slår" sig derfor næppe på grund af temperatur og fugt. Med hensyn til håndteringen står der i kataloget, at man skal undgå at folde folien ved temperaturer under 13º C, da der så er risiko for brud. Der står intet om, at folie, som er foldet ved normal stuetemperatur (i.e. over 13º C) knækker, hvis temperaturen sænkes. Folien kan males med acrylfarver og patineres, hvilket ikke er så let med det lasergarverede karton.

Noch #57329 (se fotoet ovenfor) og 57328 synes relevante for DK og måler 37 x 12,6 x 0,6 cm. Pladerne er altså ret tykke, men de må kunne skråslibes tynde på de kanter, hvor det er nødvendigt.

Jeg har ikke prøvet produktet, kun set katalogomtalen.

Vh
M:-)rten

Hej Morten

Jeg har heller ikke haft de to Noch-plader hænderne, men har ligeledes også kun ses dem i kataloget.
Men f.eks. Noch #57329 kaldes hos Reynaulds og hos Modellbahnshop Lippe for Roofing Paper.
Man kunne jo selvfølgelig betale de $17.00 + porto for at finde ud af, hvad det er lavet af.
Når jeg skal til Nørresundby i næste uge vil jeg kigge endnu en gang på, om det er netop denne type (eller #56008), som Hobbykæden er lagerførende med - og granske det nøjere, for at se om det ligeledes drejer sig om pap, eller om det er PS-skum, eller noget helt tredie.

Endnu en gang tusind tak for input :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak