Fotoetik?

af Erik V. Pedersen ⌂, 24/8 2011, 13:21 (4601 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, --det er dine modeller, og det er dig, der træffer beslutningen om at lægge dem ud på nettet. Det er netop forskellen. Du ville næppe finde det muntert, hvis det var andre der gjorde det, måske uden dit vidende, og måske i en dårlig fotokvalitet.


Hvis jeg inviterer nogen til at komme i mit hjem for at se og fotografere mine modeller, må jeg også forvente at fotografierne bliver offentliggjort. Det er sket, så det er ikke en hypotetisk betragtning.

Jeg vil naturligvis gerne have at vide hvad formålet med fotograferingen er og hvor fotografierne skal offektliggøres, men det er i mine øjne ikke et krav jeg kan stille bagefter når jeg inviterer, det er blot almindelig høflighed.

Netop fordi NMJK inviterer til banebørstedag, synes jeg ikke de kan tillade sig krav om ikke at offentliggøre fotografier. Hvis NMJK har den holdning, må de lade være at invitere, men sikre sig at aftale betingelserne med den besøgende inden besøget finder sted.

------------

Hvad Erik Olsen gør/tænker/forventer ved egne foto-invitationer i eget hjem, må være Erik Olsens problem.

Alle andre må have lov at forvente, at fotos er til EGET BRUG (ikke hjemmesider) med mindre andet er aftalt.

AT NMJK inviterer til Banebørstedag, er da ikke absolut ensbetydende med, at alt skal være til at finde på nettet dagen efter. Der er tale om en invitation til at se indenfor i medlemmernes "andet hjem". Dér tager man fotos til EGET BRUG (minus hjemmesider), til hjemmestudier, hvordan gør de ! ! ! kan jeg også gøre det ??? måske endda bedre ! ! ! men ikke til nettet. Det er jeg overbevist om, at NMJK selv kan klare. (Om de så selv kan klare det - er en helt anden snak, som det ikke drejer sig om her.)

Klubben (klubbens medlemmer) har et berettiget ønske, som ALLE vi andre bør respektere.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

låst
5897 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak