Fotoetik?

af Erik V. Pedersen ⌂ @, 24/8 2011, 10:37 (4626 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er af Næstved Modeljernbaneklub blevet bedt om at fjerne de billeder af klubbens anlæg, jeg havde lagt online her i Signalpostens forum.
Ifølge denne side ønsker man ikke billeder fra klubbens anlæg offentliggjort.
Er der andre klubber i landet, der har samme (besyndelige) bestemmelse?

-----------------------------------------------------

Egentlig skulle mit første svar:

"Helt ærligt: Hvor mange af Jer, der har skrevet disse indlæg, har selv billeder på nettet / på Jeres evt. hjemmesider, fotos fra hjemmet med alt sølvtøjet stående frit fremme, frit tilgængeligt for uindbudne gæster.

Ganske vist er klubberne "offentligt tilgængelige" på forskellig vis -hver klub har vel sin praksis,- men i det store og hele bør man vel som gæst opføre sig her, som hvis man bliver inviteret i et privat hjem.

Mindst een af de skrivende kender problemet fra "dagligdagen", at den slags reklamerer man ikke (for meget) med. At nogle så gør det alligevel, er da fint, men -i det mindste- jeg finder det urimeligt -i vore dage- at bruge de anvendte ord i situationen.

Som det er her, kan klubben holde lidt snor i, hvilke fotos man ønsker fremvist offentligt. OK - den med kvaliteten er måske nok lidt i overkanten, men i øvrigt:

Min fulde tilslutning til NMJK´s ønske.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk "

nok have været lænket her til. Det må der så være rådet bod på nu.

--------------------------------------------------

Selv efter UTJ´s seneste indlæg, --god eller dårlig oversættelse: NMJK har et / har deres eget anlæg, som de inviterer os andre til at se. Vi komme som gæster, og det er fint, at vi må oh kan fotografere til EGET BRUG. Det er da også herligt, hvis vi kan blive enige om at benytte billederne i andre sammenhænge, men det må være efter NMJK´s / klubbernes ønske, nøjagtigt som det ville være i et privat hjem.

Alternativet kunne meget nemt blive, at der lukkes for adgang, eller i det mindste med begrænsninger.

Jeg har selv kendskab til et tilfælde, hvor en klub trak et givet foto-tilsagn tilbage, da man blev klar over, hvad billederne skulle bruges til. Da var det meste af en aften gået med optagelser. Som jeg er oplyst, respekterede modparten tilbagetrækningen af fototilladelsen, selvom de sikkert også har undret sig lige så meget -- dengang.

NMJK har sat nogle regler. Dem må vi kunne lide eller lade være, men naturligvis overholde. Dette er så også sket med sletningen, så den side af sagen er så i orden.

At webmasters fotos så sikkert vil / ville være af en langt højere kvalitet, end de fotos vi ellers præsenteres for er en anden sag. Lige netop på dette punkt, var det nok en mindre smart beslutning, og her skulle man nok have valgt forhandling frem for sletning.

Lad os håbe, at der findes en bedre løsning.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

låst
6109 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak