Opstart på en modelbane - Hjælp

af cm, 10/6 2020, 08:42 (1415 dage siden) @ Mejeristen

Hej alle

Jeg har efter flere års pause valgt at genoptage min hobby med modeltog. Desværre er alt mit tidligere materiel/skinner osv. solgt, og da det her skal være en mere fast bane, tænkte jeg at jeg ville spørge jer til råds her inde.

Min tidligere bane (Efterhånden 10 år siden) var en DC bane med Roco skinner og jeg er nu i tvivl omkring min kommende bane skal være DC eller AC.
Banen skal som sagt være fast, og skinnerne skal være uden ballast da jeg selv ønsker at lave dette.
Hvilke skinner kunne være bedst til det?

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte med hensyn til styringssystem osv. Jeg har overvejet at købe et startsæt men da det sjældent er dansk materiel der medfølger, virker det heller ikke som det rigtige.

Alle bud og råd modtages! Jeg er nybegynder i denne verden så jeg beklager på forhånd for min uvidenhed :-)

Mvh.
Christian

Hej Christian!
Jeg startede selv i MJ-hobbyen for små 10 år siden. Jeg valgte IKKE at starte med et startsæt - af den årsag, at jeg vurderede, at det eneste brugbare i et startsæt er de 2 lige skinnestykker til den medfølgende skinneoval. Et startsæt vil typisk bestå af et lokomotiv, et par vogne, en skinneoval - evt med krydsningsspor - en powersupply og en digital styreenhed.
For at producenterne kan holde prisen nede, er lokomotivet ofte helt nede i "legetøjskvalitet" hvad modellens autenticitet angår. Vognene ligeså. De buede skinner udgør to snævre kurver med lav radius som vil/kan give udfordringer, når man en dag vil videreudvikle banen med mere seriøst rullende materiel - og desuden er kurver med lav radius ganske uskønne at se på - især med et passerende tog. Styreenheden vil antageligvis være af spartansk art og det er sandsynligt og nødvendigt, at man snarest udskifter denne med noget bedre - dyrere - ja - men som samtidig giver mulighed for at udnytte de mange muligheder man har med et tidssvarende lokomotivs mange lyd, røg og lyseffekter. Tilbage står man med de ovenfor nævnte 2 lige skinnestykker som man kan lade indbygge i en lige strækning på det senere anlæg. Et startsæt kan være en fin og flot gave til en 12-14 årig - men jeg vil ikke anbefale dig, at hoppe tilbage i hobbyen via et startsæt.
Mit bedste bud: Kontakt nærmeste modeljernbaneklub og lad dig vejlede. Der er meget godt brugt materiel hos forhandlerne, der kan være en langt bedre investering end et startsæt.
mvh
Chr

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak