Opstart på en modelbane - Hjælp

af kka-dk, 7/6 2020, 15:15 (1416 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej,

Der er næppe mange, der dyrker modeltog med "ikke faste" baner. Da du vil køre dansk, så er Peco og/eller Tillig Elite skinner, det mest realistiske og forbilledetro.

Peco er desværre efter min mening meget lidt virkelighedstro. Jeg har tidligere skrevet lidt om hvorfor her. De mest virkelighedstro er efter min vurdering Weinert, Tillig og Roco - i nogenlunde den rækkefølge. Men ligesom med digtale styresystemer og koblinger er der fordele og ulemper ved dem alle.

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte med hensyn til styringssystem osv. Jeg har overvejet at købe et startsæt men da det sjældent er dansk materiel der medfølger, virker det heller ikke som det rigtige.


Fremtiden har længe været digital styring (DCC). Mange sværger til styring med Digitrax eller Traincontroller,

Andre gode bud er Lenz, ESU, Roco og Uhlenbrock, der nok er de mest udbredte digitalstyringer i Danmark, bortset fra Märklin, som pga. den store udbredelse hos AC-folket nok er den enkeltstående største aktør på området i Danmark. Besøg et par klubber, og tal med folk der - men husk din kritiske sans, alle "elsker" det system de selv kører med.

og en del kører med Kadee-koblinger på det rullende materiel.

Ja, det er der nogle der gør, og de har enkelte fordele. Det er dog ikke særlig hensigtsmæssige til modeller af europæisk materiel med kortkoblingskinematik i kombination med små kurver på hjemmeanlæg, da de giver en ikke-stiv sammenkobling, og er beregnet til modeller af amerikansk materiel uden KKK, hvor bogiecentrum sidder tætter på vognenderne.

De mest udbredte koblingstyper i Danmark er formentlig Märklins kortkobling (og Rocos universalkobling samt ESU's ditto, der er kompatible med denne), Rocos kortkobling og Fleischmann Profi. Enkelte klubber (og private) sværger til Fleischmann's "gamle" kobling, der har den fordel at man kan nøjes med en bøjle på trækkraft, og dermed lave forbilledlige pufferplanker med trykluftsslanger og lignende.

Men hvis du har bekendte du skal "lege" med, så vælg efter hvad de har valgt. Og igen, besøg et par klubber, og se hverdan det fungerer med de koblinger, digitalsystemer mm. de har valgt.

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak