Opstart på en modelbane - Hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2020, 13:40 (1417 dage siden) @ Mejeristen

Hej alle

Hejsa,

Jeg har efter flere års pause valgt at genoptage min hobby med modeltog. Desværre er alt mit tidligere materiel/skinner osv. solgt, og da det her skal være en mere fast bane, tænkte jeg at jeg ville spørge jer til råds her inde.

Det er da rigtig godt. Så er du ikke bundet af fortiden.


Min tidligere bane (Efterhånden 10 år siden) var en DC bane med Roco skinner og jeg er nu i tvivl omkring min kommende bane skal være DC eller AC.

Hvis DC fungerede for dig for 10 år siden, så er der vel ingen grund til at skifte nu, andet end hvis du har lyst til at prøve med AC? Som sagt du er ikke bundet af fortiden - og heller ikke af nutiden.

Banen skal som sagt være fast, og skinnerne skal være uden ballast da jeg selv ønsker at lave dette.
Hvilke skinner kunne være bedst til det?

Der er næppe mange, der dyrker modeltog med "ikke faste" baner. Da du vil køre dansk, så er Peco og/eller Tillig Elite skinner, det mest realistiske og forbilledetro.


Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte med hensyn til styringssystem osv. Jeg har overvejet at købe et startsæt men da det sjældent er dansk materiel der medfølger, virker det heller ikke som det rigtige.

Fremtiden har længe været digital styring (DCC). Mange sværger til styring med Digitrax eller Traincontroller, og en del kører med Kadee-koblinger på det rullende materiel.


Alle bud og råd modtages! Jeg er nybegynder i denne verden så jeg beklager på forhånd for min uvidenhed :-)

Alle er vi nybegyndere på et eller andet tidspunkt. Mange nybegyndere fortryder senere deres tidlige valg, så det er smart at være på forkant med, hvad man ønsker at opnå "på den lange bane". Modeltog kan dog være en lidt kostbar hobby, der ikke kan opbygges af lutter startsæt, som du jog ganske rigt har set kun sjældent har dansk materiel. Køb dig nogle bøger om emnet, så du selv kan planlægge og træffe dine valg, også de økonomiske.


Mvh.
Christian

Mvh
M:-)rten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak