Opstart på en modelbane - Hjælp

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 7/6 2020, 21:27 (1431 dage siden) @ Mejeristen

Hej Christian og velkommen tilbage til hobbyen

Der er rigtig mange forskellige tilgange til modelbanehobbyen, alt efter hvad den enkelte synes er sjovt. Og netop det at have det sjovt med det, man laver, er jo nok noget af det vigtigste.

Så et godt sted at starte, efter min mening, er at prøve at finde ud af, hvad DU synes er sjovt ved modelbanen, for det kan måske gøre det lidt lettere at træffe nogle af de andre valg, der skal gøres, når man starter op fra bunden igen.

Er det et stort fuldautomatisk anlæg, hvor alle tog kører "af sig selv" og det hele styres fra computeren?
Eller vil du selv kører togene?

Eller er det landskabsbygningen, der er det vigtigste, så togene og deres kørsel kommer i anden række?

Er det vigtigste at se togstammerne sno sig gennem landskabet eller, er det rangeringen på stationen og i industriområdet bagved, som er det sjove?

Er det kun dig selv, der skal kunne køre med togene eller, skal banen bygges til at kunne styres af flere personer?

De fleste af os vil det hele. Det er bare de færreste, som har pladsen.
Derfor synes jeg, det er en god ide at bruge lidt tid på at, finde frem til de dele af legen med togene, som giver een den der helt særlige glæde og hvilke dele, der giver glæde, men måske ikke helt så meget. Altså en slags prioriteret liste over hvad, der er vigtigst (sjovest) ved modelbanen. Og så fokuserer på at give mest plads til de ting øverst på listen.

Her kan besøg i den lokale modelbaneklub være en god hjælp.

Om det skal være to-skinne eller tre-skinne er en smags sag
Som en anden skriver, så er det nok værd at se på, hvilket system, dem man omgås kører med.

Styresystemer er efterhånden en jungle at finde rundt i efter min mening.
Mulighederne synes uendelige og der kommer hele tiden flere til.
Min viden om mulighederne og deres fordele og ulemper er desværre begrænset.

At bygge en modeljernbane er et ret stort projekt, selv for en lille bane. Og det kan derfor godt betale sig at bruge god tid på planlægning og projektering.
Og her er det en stor hjælp hvis, man har gjort sig klart, hvad det er man synes er sjovest. Vi kan sagtens komme med masser af gode råd til, hvad vi synes er sjovt men, det er kun dig, der ved, og kan mærke, hvad der er bedst for dig.

Der findes ikke så meget materiale på dansk omring planlægning af en modeljernbane men, hvis du går ind på YouTube og søger på "model railroad planning" er der en masse gode videoer på engelsk om emnet. Man skal så bare huske at tilpasse sin egen planlægning til det land og den epoke man selv kører i.:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak