Opstart på en modelbane - Hjælp

af Hans Peter Balle, 9/6 2020, 19:38 (1410 dage siden) @ Mejeristen

Hej Christian

Det bedste svar du har fået indtil videre er uden tvivl tilbuddet om at besøge klubben i Ølgod. Der får du mulighed for at se et stort to-skinne HO DCC anlæg baseret på Lenz systemet. Jeg er ret sikker på, at der blandt medlemmerne er folk med hjemmeanlæg, der benytter andre systemer, så du får sikkert forskellige synsvinkler.

Hvis du gerne vil have lidt mere hjælp i valget af et DCC system, så prøv at kigge på den vejledning de giver hos DCC Concepts. DCC Concepts er en forhandler af egne og andres varer indenfor elektronik styring, men jeg synes, at de er gode til at adskille rådgivning, produktinformation og ren marketing fis.

https://www.dccconcepts.com/manual/dcc-advice-4-ten-steps-to-a-great-dcc-decision/

For at dyppe tæerne i DCC, købte jeg selv for 5-6 år siden et startsæt fra Roco med z21 (ikke at forveksle med deres fulde Z21) og en medfølgende WLAN router. Det kom med en lille rundbane, et svenskt el lokomotiv og to svenske personvogne. Bortset fra det svenske lokomotiv, som jeg frasolgte på eBay, passede resten fint til en prøvebane i vores lejlighed. Fordelen ved det system er, at du ikke behøver et håndholdt aggregat (f.eks. en Multimaus) men blot kan bruge en app på en smartphone eller en tablet. Jeg er blevet så tilfreds med Rocos system, at jeg fornylig har købt det fulde system, Z21, som jeg vil benytte på det anlæg, jeg har under opbygning andetsteds. Jeg har stadigvæk intet håndholdt aggregat bortset fra min iPhone og iPad (systemet virker også med Andriod).

Det er godt, at du glæder dig til planlægningsfasen, men jeg synes, at du skal vente med træpladerne indtil du er kommet tæt på en endelig plan. Papir og blyant og et godt glas vin indenfor rækkevidde giver mange fornøjelige stunder. Efterprøv dine skitser i et egentligt tegne program og læg dig fast på nogle minimumsstandarder (f.eks. kurveradius, stigninger ...). Selvom 14 m2 snildt skulle give plads til et godt hjemmeanlæg, vil du ofte opdage, at der må foretages nogle justeringer. Jeg har selv brugt SCARM, der er i den billige ende (40 USD), men fuldt tilstrækkeligt til mit formål. Der er også en gratis version, som du kan prøve, før du køber.

https://www.scarm.info/index.php

Husk endelig at den perfekte modelbane mand er fagudannet finmenkaniker, eletronikmekaniker, møbelsnedker, maskiningeniør, billedkunstner og har 30 års varieret erfaring fra DSBs trafik tjeneste. I et stort omfang er vi derfor alle begyndere, men det er jo det sjove ved vores hobby.

mvh
Hans Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak