Traktor 1

af FS1954, 23/3 2024, 10:11 (35 dage siden) @ Steff

Hej Tomas


Godt spørgsmål hvorfor BRAWA har malet deres model som de har gjort.

Nu synes jeg at billeder af modeller ofte giver en misvisende farveangivelse. Personligt synes at modellens billede er ganske forkert lysegrøn.

Jeg håber da at BRAWA har gjort sig tanker eller måske også har fået dårlig rådgivning, kan jo ske selv i de bedste familier. Eller også er rådgivningen ikke fulgt?? Umiddelbart KUNNE modellen (billedet og dets farvekvalitet) have førkrigsfarveskemaet, altså en "afart" RAL 6007 med en aldeles rød på hjul og stænger.

Der er på modellen en Rev. dato påmalet barrierepladen. Den KUNNE jo give en indikation om hvor rigtig/forkert farven er. Kan nogen se denne dato????

Jeg tror ikke at jeg kan komme det nærmere, måske kan BRAWAs danske rådgivere hjælpe??

Steff

Hej Steffen (og alle andre).

Jeg er nok den, der initierede Brawas indtog her med danske modeller, idet jeg lavede dokumentationen til de første 'to-og-en-halv' modeller omkring 2015. Det drejede sig om DSB litra IE (flere numre), om GDS Qc samt om en D.D.S.F.-tankvogn. Da denne sidste udkom, var den dog anderledes end det materiale, jeg havde tilsendt Brawa, og derefter ophørte mit samarbejde med firmaet. Nogle har åbenbart haft andre opfattelser af, hvordan modellen skulle være.

På Nürnberg-messen i 2018 mødtes jeg med Nils Hirche fra Brawa, der med stolthed kunne præsentere mig for deres nye model af DSB T 1. Det var udgaven, som vises på det første billede i denne tråd, en matgrøn overdel med røde hjul, dog med hvid litrering. Se også Spor og baner nr. 37, side 29.

Jeg husker, at jeg undrede mig over bemalingen og sagde, at det var bedre, hvis de valgte den mere velkendte bemaling, mørkegrøn med sorte hjul og gul litrering (som jeg tidligere havde lavet for Roco). Jeg forstod på Nils, at han var indforstået med ændringerne, så derfor undrede modellen mig, da den udkom, ligesom den har undret mange andre.,

Jeg har en fornemmelse af, at modellen allerede var færdigproduceret og derfor ikke ville blive ændret, og at samtalen og tilkendegivelsen på messen blot var en art 'Lippenbekenntnis', altså bare snakken mig efter munden (en intetsigende bekræftelse).

Brawa har efterfølgende i flere tilfælde viist, at 'de kan selv'/eventuelt har dårlige rådgivere - i flæng kan nævnes modeller som en Carlsberg-vogn med ufuldstændig litrering, en Albani-vogn på forkert grundmodel, en Gulf-tankvogn med underlig farve, en TKVJ-vogn med omdiskuteret farve og muligvis andre fejlskud.

Jeg har ud over de første to-og-en-halve'-vogne, som nævnt ovenfor, intet lavet for Brawa, så andre må svare for sig. I øvrigt købte jeg modellen af T 1, men solgte den ret snart efter, da den virkede totalt forkert for mig.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

P.S. Jeg kan i øjeblikket ikke vise billeder her på siden, beklager meget. Der arbejdes på en løsning - måske i morgen, som det hedder med et lettere omskrevet, politisk citat!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak