Traktor 1

af Steff, 22/3 2024, 09:12 (36 dage siden) @ Thomas Jespersen

Kære Thomas
”Ved overgang til RAL 7021 blev lokomotiverne virkelig malet om eller var det blot nye anskaffelser man gik over til at male i den nye farve?
Det virker voldsomt at begyndte at male materiellet om uden revision”.

Jf. bestemmelser fra ”Heereswaffenamtes” var den udvendige bemalingen før krigen – forenklet beskrivelse – ”Graugrün”. Det var en RAL 28 svarende til den nuværende RAL 6007. Dette gælder også for de udvendige rammeplader. Hjulene og udfræsningerne i drivstængerne var derimod røde (uden RAL angivelse).

Fra 1942 (Bestemmelse 42 fra Hovedudvalget Skinnekøretøjer af 12. JUN 1942) skulle alt materiel (også pansrede køretøjer og kanoner m.v.) males i en RAL 7011, der dog på begæring af Luftwaffe ændredes p.g.a. mindre egnethed som sløringsmaling, til RAL 7021. Og hermed bortfaldt den røde maling, da denne jo havde en modsat virkning på sløringsprincippet.

Som konklusion på at Tyskland ikke mere have luftoverlegenhed i luftkrigen, ændredes farveskemaet pr. 18. FEB 1943 således, at grundfarven blev ”Mørkegul” (RAL 7028). For at ”neddæmpe” og sløre kanter bedre, blev der yderligere ovenpå den ny maling ”skyggemalet” mindre områder (pletter) med olivengrøn (RAL 6003) og rødbrun (RAL 8017). Materiel i frontindsats skulle hurtigt muligt ommales, mens andet materiel ”hjemme” (Min bem. = Danmark) skulle ommales hen ad vejen. Maling skete direkte hvor de blev anvendt og af det dertil hørende værkstedspersonale. Man trak således ikke køretøjerne ud af drift!

Om dette nye farveskema (RAL 7028 +) blev gennemført på alt nyfremstillet materiel er ikke sikkert, da der findes fabriksforskrifter på bemaling fra OKT 1943 i den tidligere RAL 7021 farve.

Den kommende DSB "Rangertraktor Nr. 1", WR 360C Nr. 10058/3 blev oversendt 01. NOV 1943 sammen med dets ”Driftsbog” fra ”Luftgaukommando XI, Hamburg-Blankensee” til ”Flakart. Schiesspl Nymindegab”. Den har således ikke haft 1. prioritet for ommaling i den nye sløringsbemaling i RAL 7028. Vi ved fra øjenvidnebeskrivelser (Politi og DSB ansatte), at den pr. 5. MAJ 1945 er beskrevet som ”mørk/sort”, altså ikke ”Mørkegul”.

Traktoren indgik på Centralværkstedet i København den 31/10 1946 og jf. samme værksted, skr. af 21/2-1947 ”Vk.Kh. 193.1”, er traktoren ”bragt i køreklar stand og Paamalet ”Rangertraktor Nr. 1”. Der er altså intet om, at traktoren er blevet revideret og dermed nymalet, men udelukkende afrenset og bragt i køreklar stand og sat i drift på værkstedets område. Altså skulle traktoren jo så fremstå i RAL 7021 over det hele med den usikkerhed der nu engang er.

God weekend

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak