Modelbane

af Flemming Søeborg, 22/2 2019, 13:21 (1861 dage siden) @ bent lysdahl

Den er, så vidt jeg husker, forlængst blevet skrottet. Det var en DSB-portør, der passede modelbanen tilbage i begyndelsen af 2000-tallet, hvor jeg fra min stilling på Jernbanemuseet stod for forsendelse af nyt materiel til de modeljernbaner, der stadig var i drift rundt omkring - Ålborg, Randers, Århus og til dels Kbh. H. Defekt materiel kom til museet og blev repareret/kasseret. Limas Mz-lokomotiver kunne for eksempel køre i årevis, bare kul og aksler blev skiftet ud. På det tidspunkt blev modellerne udvekslet som tjenestepost mellem museet og stationerne.

Modelbanen i Ålborg blev også passet af en DSB-ansat, mens Kaj Stender, som var tidligere DSB-ansat, passede modelbanen på Århus H.

Københavnerbanen var allerede sidst i 1990'erne flyttet til Odense, hvor den afventede istandsættelse, hvilket jeg gik i gang med i 1998. Denne bane er desværre for tiden i depot, men forhåbentlig kan den en dag atter komme til ære og værdighed - den blev bygget lige i krydsfeltet mellem "talentfuldt hjemmebyg" og "fremstormende modeljernbaneindustri" og er dermed et stykke kulturhistorie, som var i fare for at blive skrottet for fem år siden.

I øvrigt finder man stadig modeljernbaneanlæg på flere tyske banegårde, mens vi herhjemme må nøjes med anlæggene i Århus og København.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak