Mindste kruveradus samt hvad er en F IIII

af Steff, 3/9 2016, 18:16 (2793 dage siden) @ cslundsten

Go´eftermiddag til Carsten og Rolf og alle i andre selvfølgelig!

Har prøvet at finde ud af hvad der mentes med mindste kurveradius. Altså om det var med et tog under rangering med eller uden slækkede koblinger, eller om det var tog-/rangermaskinen solo der mentes.

Ud fra diverse skrivelser er jeg kommet frem til, at der i disse tilfælde må menes tog-/rangermaskinen alene og ikke tog-/rangermaskinen med et tog. F. eks. nævner et udkast til norm-blade for DSB lokomotiver, at D IV kun må befare kurver med en større radius end 180 m, mindste kurveradius =/> 180m.
Nogle steder er anført at, ved kørsel på visse spor ved varehuse mv., har lokomotivet ødelagt sporet og hvis tilkoblet vogne, er trækapperaterne ditto.

Men som nævnt senere i tråden senere, er begrebet helt sikkert blevet ændret efter damptiden i.f.m. rangering med ikke slækkede koblinger. Men det er/var da også en slem kurve ved den postterminal (der er stadig tråd langs M3??!!).

Nedenfor en af skrivelserne til orientering.

[image]

Med hensyn til spørgsmålet om hvad en F IIII var for en type kan jeg ihvert tilfælde ikke svare, da jeg aldrig hverken har set eller hørt om dette, dermed dog ikke sagt, at det ikke har eksisteret.

Jeg har set på Hovedtegninger (HL) og kun de Frichs byggede nr. 651-665 udskiller sig lidt fra de tidligere byggede litra F II, ved dels at være lidt længere p.g.a. cylinderpufferne og lidt tungere. Men den faste hjulafstand er nøjagtig den samme som for F II.

Så det KUNNE jo være rigtigt at Frichs maskinerne byggede efter krigen, har fået denne absolut interne betegnelse. Men som sagt ikke set før overhovedet og IKKE anført andre steder jeg har haft tilgang til. Og de har da også været anvendt i samme rangertur som andre F II.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak