målestoksforhold/skala

af mr-data, 31/8 2016, 07:51 (2797 dage siden) @ gamle ole2

Hvad angår det emne angår har en mening som bedst kan illustreres således:

Vogne og lokomotiver i (næsten) præcis som 1:87, mens kurverne som de de har været i lang tid; 1:120 eller 1:160.
Det blev navnlig et problem med da Heljan og andre gik i gang med at følge efterspørgslen om UIC-vogne. Litra A, B, AB, P og BN (samt en række varianter) har i den forbindelse en længde på 24.500 mm, hvilket i 1:87 skal være 282 mm.
Sæt så det overfor den mindste kurve i 1:87 på 360 mm hvilket i 1:1 svarer til 31.320 mm. Prøv så at køre en 1:1 vogn med længden 24.500 mm gennem en kurve 1:1 med radius 31.320 mm.

Her gætter jeg så på, at bogierne på en 1:1 vogn end ikke drejes så meget at en gennemkørsel er mulig. Og så er det logik i harehøjde at hvis en model skal repræsentere sit forbillede bedst muligt, så kan eller vil det være nødvendigt med visse kompromisser enten ved at udelade enkelte detaljer eller at advare købere om hvilke radier vognen kan køre på.

Så min pointe er her, at det ikke retfærdigt kun at klandre diverse producenter for at deres modeller slet ikke eller kun med besvær kan køre på visse radier. Hvis man absolut vil eller er nødt til stadig at anvende 360 mm radier, så var det måske bedre at anskaffe nogle af de vogne, eks B, som visse producenter har lavet med en længde på 1:100 som er beregnet på disse små radier.

I øvrigt lader det til at de fleste UIC-vogne fint og uden problemer kan køre på 420 mm radier.

OBS: Jeg har ikke selv haft erfaringer med ovenstående, det er en blanding af hvad jeg har set og læst på området + simpel logik mht kurver i forhold til vognlængde.
Det skal desuden bemærkes, at det ikke har været eller min mening at angribe nogen; det er kun min personlige holdning og mine observationer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak