målestoksforhold/skala

af Gæst, 31/8 2016, 17:28 (2797 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg er nu enig med Morten.

Mange af märklins vogne er grove. Det skyldes sikkert flere årsager en af dem tror jeg er at märklin bliver nød til at lave vognene solide, altså de skal kunne tåle at "tage nogle tæsk" på modelbanerne, märklin betragtes jo stadigvæk af mange som kvalitetsprodukter. Så kan det jo ikke nytte at diverse dimser falder af vognene.

Jeg har selv märklin, men jeg mener faktisk at märklin reelt er forældet. Nå det gælder passagervognene så findes der jo 3 hovedtyper:

24cm i metal
26,4 - 27cm i plast
28,2 cm i plast

Af disse tre må jeg bare sige at 24cm vognene har de bedste køreegenskaber bedst og er de mest ukorrekte.

28,2cm vognene er i mine øjne en ren katastrofe, de er så tæt på skala 87 som muligt for märklin, men helhedsindtrykket er meget dårligt. Køreegenskaberne er dårlige på de forskudte boggier som gør det muligt at køre på 360mm radius, hjulflangerne kan let ramme op mod vognbunden. Vinduerne ser "forkerte ud" i dimensionerne. Interiøret er ekstremt ringe, ikke at det behøver at ligne en million - slet ikke - men det er simpelthen for billigt og skæmmer vognene på tæt hold. Sidst, plastkvaliteten på selve vognkasserne er ikke ligeså god som overbevisende som på andre producenters UIC-vogne. Jeg har ialt købt 5 forskellige typer af disse vogne er regner ikke med at købe flere af dem.

Af märklins godsvogne synes jeg faktisk kun at fladvognene og containervognene er et "märklin kvalitetsprodukt" plastvognene er igen for grove i det.

Hilsen
Kim


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak