Kurveradier i virkeligheden

af Steff, 1/9 2016, 16:02 (2796 dage siden) @ Thomas Jespersen
redigeret af Steff, 1/9 2016, 16:30

Kære Thomas!

Litra D blev indkøbt i flere forskellige serier og med forskelligt udstyr og til en vis grad også forskellige teknikaliteter og dermed også mål og ydelser.

De første 41 stk. litra D havde ikke overheder. De næste leverance – over flere år og fra forskellige leverandører, fik indbygget eller havde ved leveringen overheder og blev derfor teknisk (intern i DSB) benævnt D II. Og således blev de første 41 stk. litra D uden overheder til litra D I.

I midten af 1920´erne besluttede DSB at ombygge alle D I og D II med en større fyrkasse/rist som litra C. Yderligere ønskede man at give personalet på litra D (der blev kaldt ”Stå op maskiner” af personalet, fordi førerhuset var så kort) bedre forhold. Derfor blev rammen forlænget bagud og kedlen blev lagt højere og trukket lidt frem. I princippet en helt ny type litra D, der derfor fik den interne betegnelse D IV. Af forskellige årsager blev kun alle D I ombygget til D IV, mens ca. halvdelen af litra D II efter krigen fik mindre ændringer. De D II der fik et nyt førerhus a la D IV, blev internt benævnt som ”en lav D IV” eller ”D II ombygget”, mens de sidste (og sidst leverede til DSB) kun fik småændringer og derfor stadig beholdt betegnelsen D II.

Til orientering blev der bestilt et antal D med overheder, men med større dimensioner, der blev benævnt D III.

En general henvisning til D historie finder du her:
http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=D&typenr=1
D II henvisning til billede:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=280
D IV henvisning til billede:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=1224

[image]
[image]
DSB litra DIV

Hvis du er interesseret i litra D findes et ældre boghæfte fra Lokomotivets forlag ”Litra D” og fra det hedengangne forlag ”banen” et billedbog med tekst ”Dagmar og hendes tog”. De er begge udsolgte og findes derfor kun antikvarisk eller på biblioteket.

Til næste forår udkommer en helt ny og stor bog om DSB litra D fra ”Tog på Tryk” (Lokomotivet) med helt nye informationer, masser af tekniske skemaer med forskelligheder, nye store tegninger og selvfølgelig usete billeder som illustration.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: HO har fremstillet en tegning af D II ombygget og måske kan han vise tegningen her for klarificering.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak