målestoksforhold/skala

af Steff, 14/7 2016, 10:06 (2842 dage siden) @ bl

Kære Bjarne!

DEN må du nok lige forklare mig, da noget åbenbart er smuttet i min forståelse:-) ?

Hvis længden er er andet end 1:87 (sådan helt bogstaveligt) kan modellen da SAMLET ikke være størrelse H0 eller? Længde i forhold til bredde og højde skal da være det samme, ik´?

Jeg ved godt, at Märklin TILSTRÆBER at få deres "H0 modeller"?????? til at se optisk korrekte ud ved at file lidt her og der, gøre noget optisk mindre eller større så illusionen er god, men målkorrekt kan det jo ikke være (jo, alt andet end H0).

Som jeg ser det, bliver næsten alt deres materiel (har IKKE målt efter) derfor optisk korrigeret, så det passer godt sammen med andet Märklin, ik´?

Det er jo en forretningsfilosofi, der bliver gennemført, bl.a. hensynet til, at åbenbart en meget, meget stor part af deres kunder, stadig holder fast i "metalskinne" kurverne. Og for ikke at skabe ballade i eget hus, fortsætter man med "korrektioner". Det er så bare synd og ærgerligt (synes jeg), hvis deres jævnstrømsprodukter under slagsnavnet TRIX, også har de tillempede målestoksforhold. Men det er jo et spørgsmål udelukkende om indtjening, ikke andet. Og DET er der jo set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt helt OK. Fabrikkerne arbejder jo ikke Con amore.

Jeg mener at M på et tidspunkt for et par år siden begyndte at "gøre op med " metalskinne mafiaen og tilstræbte sig på at gøre modeller af f.eks. det moderne personvognsmateriel "tilstræbt" "1:87 isch". Men man skal jo stadig tage hensyn til hjulflanger, udsving (og deraf hensyn til alt der stikker ned/ud) på deres udgivelser.

Så kan man jo så altid tænke over, om andre producenter, der gør i = skinnedrift, skal "Märklinisere" deres produkter for at tilfredsstille dette publikum?

Alternativt kan man vel også NU med rette beslutte den holdning, at "Märklinisterne" har taget en beslutning, der så på visse punkter gør, at de må undvære visse modeller i 1:87 og derved skal holde mund, hvis en = skinnedrift model i 1:87 ikke kan køre på et M-anlæg, afspore eller hvad ved jeg. Og selvfølgelig omvendt, hvis man har problemer med M-produkter på et = skinnedrift anlæg.

Man kan IKKE gøre alle tilfredse, der er forskellen for stor.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Lad nu være med at fare i flint over det skerevne om Märklin, det er jo et FRIVILLIGT VALG man har taget med et FRIVILLIGT fravalg af andre ting. Sådan er det jo også i andre aspekter af livet, ik´?

NB, NB: Uden Märklin var min interesse for MJ i sin tid ikke startet og jeg har da meget at takke "Göttingen" for.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa
Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak