Mosebanen nr. 58 - E 964 svinet godt til

af Steff, 31/3 2016, 20:41 (2948 dage siden) @ Jan-Eddie

Kære Jan-Eddie

Først vil jeg gratulere dig med det flotte arbejde du indledningsvis har udført i.f.m. patineringen af E 964 og generelt dine andre projekter.
Lidt er for lidt og formeget er formeget og jeg har i hvert tilfælde haft en tildens til i ”min patineringsperiode”, ikke at holde igen.

Men det får mig til at tænke på, at DSB damplokomotiver faktisk helt op til slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne, egentligt var meget rene at se på, hvilket jo så ikke sort/hvide billeder helt hjælper med at se. Der var jo ansat deciderede ”pudsere” på depoterne, til når maskinerne kom i hus og skulle klargøres. Ved ikke antallet, men på Gb var der jo et helt ”pudser sjak”, der, når de havde tømt røgkammer, fyr og askekasser, ikke bestilte andet, end at rengøre lokomotiverne ved at spule dem, smøre dem ind i solarolie, pudse rør og spritte af de steder det var nødvendigt. Tilsyneladende engang imellem efter princippet 1:1, altså en gang til maskinen og en gang til ganen. Tiden var en anden end i dag. Nå, under alle omstændigheder var det ret sent i damptiden, at kalk vandaflejringer ved tenderklapperne ned langs siden, sikkerhedsventiler, slampotter og kedelventiler etc., fik lov til at udvikle sig. Men som tyske dampere, aldrig!

Jeg har en ide om, at ved patineringen, skal den originale farve kunne tydes ”indenunder” og det betyder jo, at der var nogle ”farve/malingsregler”, der blev fulgt med små afarter selvfølgelig. Men generelt var røgkammerdør, forreste truck, dampmaskine (ikke altid), driv- og kobbelhjul, kedelbåndene, førerhus og tender BLANK sorte. Kedlen havde en mørkegrå farve, næsten som du har malet kedlen på din model. Hvis maskinen havde jernrør (f.eks. E II, Q II og H II) fremstillede under krigen eller lige derefter, var de malede sorte, ellers blankpudsede kobber. Og så fik nogle kobberrør alligevel en gang sort maling på et senere tidspunkt (se billeder). Taget var faktisk hvidligt, smurt med blyhvidt på lærredet og senere den farve tagpappet havde. Blankafslebne flader på gangtøj og styring blank metal.

På litra E var den forreste truck ofte ”blank olie”.
Jeg har vedhæftet et par billeder så du og andre kan se ideen. Og jo, de forskellige fabrikater af danske dampere er forkerte i og med de er sorte over det hele. Men det ville jo nok fordyre modellen noget, hvis der skulle gøres forskel. Men hvis vi kunne få MCK til lige at lave en H I eller H II skulle det nok lykkes!

[image]
DSB litra H II nr. 783 i Fabriksgården hos Frichs.
Foto: Fabriksfoto

[image]
DSB litra E I nr. 964 den 31. oktober 1962 i Fredericia.
Foto: DSB arkiv Danmarks jernbanemuseum©


Med venlig hilsen og igen, flot resultat

Steffen Dresler

NB: I bogen "Røg og Dampslag" af HGC, AK og OWL, Stenwalls Förlag, side 12 øverst er der et flot billede af E I 964 netop udkommet fra Vk Ar efter revision. DER kan du tydeligt se forskelle i farver selv om sort hvidt!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak