Mosebanen nr. 58 - E 964 svinet godt til

af Steff, 1/4 2016, 15:28 (2941 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Det bliver vi vist ikke enige om. Den eneste kilde jeg kender til er Busses egen beskrivelse af litra P (den lille) hvor han skriver, at lokomotiverne skal være "Hellebraun" o.s.v. Yderligere en beskrivelse, hvor kedlerne vaskes med terpentin, slibes o.s.v. men UDEN angivelse af farve. Men retfærdigt en beskrivelse om SJS lokomotiver for 1864, hvor sort er nævnt på kedlen og at alt under barrierepladen er brun. Iøvrigt var det asfalt maling, der anvendtes på røgkammeret.
Det jeg henviser til er en BETÆNKNING, hvor netop ikke alle forslagene blev fulgt. At det førte til 1929 farverne er en anden sag. Men er er intet nævnt om DSB nr. 10 sort 1929 skulle være til lokomotiver, eller er det noget vi "bare" har vedtaget?
Men da Keld kender til den matte farve, ville jeg da være glad for at høre om hvilken og eventuelle bemalingsforskrifter.
M.h.t. "bevisbyrde" kan du ikke bare sige at det er sort og at jeg skal bevise det modsatte. Sidstnævnte har jeg gjort i og med at VISE billeder fra museet og fabriksbillederne, sidstnævnte godt nok sort/hvide.
Så hvor står det at lokomotiverne efter 1892 var sorte over det hele? Jeg vil nemlig gerne a.h.t. andet anvende disse informationer.
Så det korte af det lange vil jeg påstå - igen, at kedelfarven ikke er mat sort, men en mørkegrå/koksgrå farve, der rigtigt nok MEGET senere blev sort.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak