Mosebanen nr. 58 - E 964 svinet godt til

af Steff, 1/4 2016, 11:06 (2918 dage siden) @ UTJ

Go morgen eller hva´ det nu er på den anden side af jorden!

HVIS nu 1:10 modellerne på Danmarks jernbanemuseum er eksponaterne for, hvordan materiellet så ud farvemæssigt - i store træk - synes jeg at det er gennemgående, at kedlerne er malet med den viste farve på K-maskinen. At der så hér er en ændring med at også røgkammeret er mat gråt eller hvad nu farven er og taget er "tagpap" er en anden sag.

Men jeg er nu overbevist om, at kedlerne IKKE var sorte i tidernes morgen. At der kom mere varmebestandige farver og lakker til er jo en anden sag og at disse også begyndte at blive anvendte på damperne i hvert tilfælde efter noget efter krigen (1945). Men der er jo "smuttere", bl.a. var 964, som henvist til tidligere, i en bemaling man normalt ikke så mere på dette tidspunkt.

Det korte af det lange, så er jeg overbevist om, at kedlerne helt frem til omkring efter krigen, var matte grå og ikke mat sort.

[image]


Mvh

Steffen Dresler

NB: Og så har du jo helt ret i, at museumslokomotiverne er malet "lidt forkert". Men det er jo også "teknikkerne" der maler når maskinen er klar til dette. Og for dem var en damper SORT over det hele.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak