Mosebanen nr. 58 - E 964 svinet godt til

af Steff, 2/4 2016, 10:19 (2945 dage siden) @ UTJ

Go´formiddag

Jeg køber fortsat ikke din hypotese, også selv om du virker meget glad for den.
Jeg er glad, ikke fordi det er en hypotese, men noget jeg kan SE på billeder og læse mig til hvorfor
Blymønje er grunder - den er orangebrun. Mange tynde lag giver god dækkeevne. Der er ikke noget gråt i dette. Asfalttjære er sort, men selvfølgelig ikke den sorte som du får med blank epoxymaling. Du bliver altså nødt til at have styr på gode grundmalinger [image]

Den "blyhvide" jeg har set anvendt var IKKE orangebrun, men absolut HVIDLIG og den må da også have været anvendt på diverse tagbeklædninger for BÅDE lokomotiver og vogne, se bl.a. rapporten vedr. malingsforsøgene (1929 farverne). Tagene var jo ikke orange farvede, men hvidlige, ik´:-)

Dine arkiv-kildehenvisninger til "det gamle" har du vist i sin tid fået fra mig ;-) Bogciteterne har du jo nok fundet i Odense......

Korrekt og bogcitaterne fra en fantastisk endnu ikke udkommet bog om de jyske damplokomotiver;-)

Og de svenske "bagepladelokomotiver" har ikke noget med dette at gøre.

Ej heller hverken påstået eller skrevet, men vist for at vise farveforskelle og her ovenikøbet på den "fordanskede/forsvenskede" E 964/F1200, ikke andet. Altså ikke noget med meningsudvekslingerne her at gøre.

min konklusion vil være, at jeg ser og oplever, at kedlerne ikke var sorte som i sort/sort, men en mørk koksgrå farve grundet (ha-ha) de mange behandlinger med slibning og terpentin. Og det var jo netop dette udgangspunkt, der var med den patinerede model af E 964, at man skulle kunne se den originale farve under patineringen og at denne således IKKE var sort/sort.

Og hvis man er enige i, at kedlerne hos DSB (kender ikke til privatbanerne) i en lang periode var matte, så er alle damperne jo "forkerte" malede, HVIS de høre til dem, der havde matte kedler!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak