Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 14:28 (4020 dage siden) @ modeljernbane

Pas på, her tåles ingen konstruktiv kritik, når det gælde UTJ, jeg huske hvilken sviner jeg fik da jeg ikke syntes at det var iorden med fire tioletvinduer i cm-vognen,

Nej det er ikke konstruktiv kritik når du går efter en person, som minimum må du forvente en modreaktion. Dette gælder ikke kritik af ting og andre døde genstande. Og om noget er i orden er jo blot et synspunkt, hvilket jo egentlig ikke fører nogensomhelst vegne. Jeg ved godt vi er mere eller mindre gode til skriftlig fremstilling (jeg er ikke nødvendigvis særlig god), men når man kritiserer negativt skal man altså vægte sine ord mere end ellers. Et godt råd er lige at læse det igennem en ekstra gang inden det lægges ud.

Jo da, men jeg skelner mellem de forskellige kategorier af kritik. Hvis man skyder på 'research' så skal man vide om det rent faktisk er det som er problemet, inden man farer i blækhuset, synes jeg sådan helt privat.

Og ingen, selv ikke UTJ, synes at det er godt med fire toiletvinduer i en CM. Ejheller når en CB er forsynet med toiletventilerne i den forkerte side. Og slet ikke når det sådan set er forsøgt undgået, ganske vist uden held. Faktisk er sådanne fejl mere ærgelige end f.eks. en AV 313 som skyldes menglende kig i referencerne.

Al kritik som fører til bedre og mere korrekte modeller er da godt og når jeg farer hårdt frem er det fordi resultatet af den hastigt udslyngede kritik (det har jeg sagt før) i stedet kan blive 'ingen nye modeller'. Og jeg kan sådan set godt finde på at holde op med legen - og lade andre eksperter komme til for de hænger øjensynligt på træerne til fulde og i nåhøjde, lige til at plukke ;-)

Jeg kunne godt redegøre for processen for frembringelse af modeller, herunder fejlmuligheder og relationen mellem research, design og produktion. Og gør det gerne når der er tid en dag. Indtil der er tid (og jeg ved ikke hvornår jeg skal tage tiden fra noget andet, mere lønsomt) kan jeg blot henvise til diverse indlæg på sporskiftet, hvor der i brudstykker er forklaret om hvordan forskellige fejlkilder opstår.

Det korte og lange er dog, at der er en fysisk og tidsmæssig afstand mellem viden, design og produktion, da det ikke er lønsomt i modeltogsbranchen at have researchere ansatte fuldtids (det er heller ikke sikkert at de vidende personer er interesserede i at arbejde med emnet fuld tid), og da hverken omsætning eller overhead kan bære en sådan omkostning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak