HFHJ midt/sidst 70´erne - det perfekte match

af UTJ, mandag 29. juli, 2019, 19:26 (82 dage siden) @ Togsøn

Ja, så må McK jo komme igang.......

Her lidt fra virkeligheden. Hillerød og Hundested omkring 1978. DK 76 og 78 (nummer to med de numre) var tidligere Dah-vogne og DK 78 blev senere istandsat til Jernbanemuseet som DA 5005.
[image]HFHJ DK 78 i Hillerød 1978 (foto: UTJ)

Begge tidligere Dah-vogne var i flere år af HFHJ-tiden DSB brune med et ganske tykt patina og kun påskriften med bane, litra og nummer var nymalet. Vogne kørte mest i par som en art "Leig-Einheit" i rutefart mellem Hillerød og Hundested. DK 76 blev senere Y-togs orangerød som postvognen D 73, som var en tidligere Pa.
[image]DK 76 forrest, dernæst DK 78 og sidst C 61, Hillerød 1978 (foto: UTJ)

Både C 60 og C 61 kørte skam som personvogne i togene med DK 76/78 og D 73. I 1978/79 blev de to GDS-personvogne C 41 og C 42 erstattet af en Cl og en Cll, der blev til hhv C 63 og C 62 efter indbygning af oliefyr i vognene. Her C 60 i en weekend i Hundested:
[image]HFHJ C 60 i Hundested 1978 (foto UTJ)
Indtil de to DSB-vogne var ombygget kørte man i nogle år med en nogenlunde fast oprangering af D 76-D 78-HFHJ C-GDS C i morgentoget som ankom til Hillerød kl lidt i 8 om morgenen. Mener også D 73 var med. D 73 og den ene personvogn returnerede til Frederiksværk i et godstog, mens de øvrige afgik som persontog kl 15 om eftermiddagen. Det er derfor der er én C og to DK på billederne.

Efter C 62 var indsat blev oprangeringen ofte meget brun:
[image]HFHJ C 62 i Hillerød 1978 (foto UTJ)
Cl-vognen, der senere blev til C 63 stod længe i Hundested unden istandsættelse:
[image]Den "senere HFHJ C 63", Hundested 1978 (foto UTJ)

Så Svends match er sådan set helt fint - måske med et par brune tidl Dah som supplement. HFHJ er glimrende som modeljernbaneforbillede for man gad ikke slå harmonikaerne ud særlig ofte i 1970'erne. HFHJ M 9 i oragne vil nu også være god som trækkraft til disse ekvipager........

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen