Tysk Wiki om skala 00 (og H0)

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 21:22 (1748 dage siden) @ Steff

God eftermiddag
Jeg vil her og a pro pos spørgsmålene, hvorfor størrelse H0 og 00 tillade mig at bringe en lille artikel skrevet af afdøde modeljernbaneentusiast og modelfremstiller Jørgen Stürup for brug i Lokomotivet. Artiklen er fra omkring 1999/2000

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hvorfor hedder det spor H0?

Af Jørgen Stürup.

I et forgangent nummer af jeres avis bragte i en oversigt over modelsporvidderne uden nogen forklaring på deres oprindelse eller andet, men der er en forklaring, selvom den er meget kringlet.
Det hele begyndte omkring 1870, hvor tyske fabrikker i Nürnberg begyndte at lave legetøjstog af blik. Hver fabrik sin sporvidde. Jeg har ikke kunnet finde noget om målestoksforhold eller skala, men det må de jo have haft. I 1920´erne begyndte englænderne at lave deres egne ”små tog” og de fastsatte så en skala eller målestoksforhold med en sær blanding af de gamle engelske mål og metersystemet, således, at en engelsk fod (305 mm) i forbilledet svarede til 7 mm i model, hvilket giver en skala på 1/43,5 og en dertil svarende sporvidde på 33 mm.
Da dette var den mindste størrelse noget menneske kunne tænkes til at bygge modeller i, blev den kaldt skala eller spor 0 (nul).
Senere var der dristige englændere der mente, at det var muligt at halvere skalaen en fod = 3,5 mm, skala 1:87, sporvidde 16,5 mm (halvt nul (H0)). Men da man ikke kunne klemme datidens store motorer ind i den lille størrelse, gik man over til at lave lokomotiver og øvrigt rullede materiel lidt større, nemlig en fod = 4 mm eller skala 1:76, men beholdt sporvidden 16,5 mm. Denne sære sammensætning bruges stadig i England og bliver kaldt ”Gauge 00” (nul nul).
Advarsel: Hvis nogen skulle få lyst til at købe små tog i England, skal de være opmærksom på denne forskel, der får engelske tog til at se helt forskellige ud sammen med europæiske og såmænd og amerikanske, da det amerikanske siden før anden verdenskrig er lavet i 1:87, skala H0 (halvt nul), sporvidde 16,5 mm.
Da Märklin i 1930´erne kom med sit ”kør-tog-på-spisebordet” elektriske tog var det i H0, d.v.s. 1:87, sporvidde 16,5 mm, men blev i mange år kaldt for spor 00 (nul nul), men blev senere rettet til det korrekte spor H0. Den eneste ændring af betydning siden er, at man i Europa har ændret størrelse 0 til det mere håndterlige 1:45, men stadig sporvidde 33 mm. Senere er tilkommet spor N = 9 mm, oprindeligt et ensidigt produkt af fabrikken Roco i skala 1:150. Hvorfor det hedder spor N er der tilsyneladende ikke rigtigt nogen der ved, så det mest sandsynlige er, at ”N´et” stammer fra det første bogstav i sporvidden Ni - mm.

Tak for dit svar. Det er da spændende læsning. Det bliver spændende at lære mere om de forskellige størrelser, selvom jeg kun er interesseret i H0.
Mvh
Erik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak