Hvilken skinne fabrikant

af ptmadsen, Haderslev, søndag 16. juni, 2019, 21:15 (149 dage siden) @ erikit

Hej Erik

Alt vi ved er at du er en ældre Herre, bor i Hundested, ikke er særlig mobil og tidligere har haft et analogt Maerklin anlæg.
Nu ønsker du så at skifte til Digitalstyring og 2 skinne drift. Det er en gevaldig ide du der har fået. Lån nogle bøger om emnet på det lokale bibliotek, find nogle ligesindede der kender til digital drift, og ikke mindst uden at være farvet af det ene eller andet fabrikat kan indvi dig i herlighederne, dette gælder også div. forhandlere.
Gør dig selv nogle tanker om hvad du vil med dit anlæg, eks, skal det være computerstyret eller vil du køre det hele manuelt. Med mindre man er computernørd er den manuelle styring nok den sjoveste.
I bund og grund virker digitalsystemerne ved at hver enkelt brugsgenstand har sin egen adresse. Dette kan være et lokomotiv, sporskifte drev eller andet, og det er så kun brugsgenstanden med en given adresse der reagerer når du indtaster og aktiverer.
Vedrørende tildeling af adresser til lokomotiver, brug lokomotivets egen Litra, eks. En MX har Litra 10??, MY har Litra 11?? på nær de 2 Frichs / BW fremstillede som har Litra 1201 + 02. Derfor brug fire cifret adresser til dine maskiner. Kan du ikke huske adressen er det blot at se på siden af lokomotivet. Så venligst, ingen fiktive lok adresser.
Så kom vi til skinnerne, hvilke tanker har du gjort dig der. Hvordan står det til med det håndværksmæssige, har du noget værktøj. Ved du hvilken ende af skruetrækkeren der er til at holde på, har du en skinne sav eller tang til at klippe skinner med, kan du lodde ? Har du udstyret???.
Der er tidligere blevet anbefalet skinner fra Peco Finscale code 75, kan kun tilslutte mig anbefalingen, betinget af at du er istand til at håndtere værktøj.
Peco code 75 er ikke et klik og samle spor som dine tidligere Maerklin skinner. Skinner købes som flexskinne i længder af 92cm der skæres eller klippes i ønskede længder og samles med sporskifter og andet ved hjælp af løse lasker som så kan være isolerende eller ikke, alt efter behov.
Er du ikke til den håndværksmæssige udfordring skulle du måske overveje Roco-line code 83 eller PIKO A skinne som er code 100.
Coden er et udtryk for højden af skinnestrengen, hvor code 75 er = 1,9 mm, code 83 = 2,1 mm og code 100 = 2,5 mm. Ældre rullende materiel med høje hjul flanger kan have problemer med at køre på skinner under code 100.

Se det blev til en længere smøre, håber du kan bruge mit skriv til noget.

Venlig hilsen
Peter Madsen http://petermsgarage.blogspot.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen