McK nyheder

af Tonny Brandt Andersen, 24/3 2016, 02:11 (2955 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu er det nævnt 2 gange, at ME og Bns "taler" sammen. Hvilken funktionalitet er det i efterlyser ved at de skal tale sammen?

Det kunne f.eks. være slutlys, der pr. automatik ikke bør være tændt på loko, men i Bns'en, når loko kører forrest, og omvendt for frontlys. Skift af kørselsretning bør ske synkront loko/styrevogn. Synkrone klarmeldeblink (og interiørlys) på hele stammen var også en mulighed - men det kan selvfølgelig være ligegyldigt, når dørene alligevel ikke åbner og lukker på modellerne. Det er muligt, at alt dette kan "køres" over én enkelt dekoder (i loko), men vognene bør i hvert fald fra producenten være indrettet til at køre elektrisk forbundet i en fast oprangeret stamme, ligesom forbilledet generelt gjorde det. Det bør ikke være noget, man selv skal ombygge dem til bagefter, med strømførende koblinger og hvad ved jeg.

Med venlig hilsen
M:-)rten


P.S.
Ovenstående har ikke relevans for AC-vognen.

Undskyld men jeg kan ikke lade være. Jeg kan pludselig se hvorfor der ikke er mennesker i togvognene. Det er fordi dørene ikke kan åbnes, og når der ikke kan komme mennesker ind i vognen, hvorfor skal der så være lys i vognen. Nu var jeg ellers lige så glad for lyden af Bn døre som lukker, og så kan jeg slet ikke bruge den f-tast, for dørene ikke bare binder, de er støbt i et med væggen. Jeg har også bemærket at afløb i både håndvask og toilet, på de vogne jeg har, er stoppet. Men hvad gør det, det er jo et passager- og førerløst tog, med mindre jeg blæser på det, og sætter personer i til pynt.
Hvor er det fint, at man kan sætte sit personlige præg på sit tog, ved at fylde op med plastikfigurer og isætte en lysstav. Man har oven i købet friheden til at vælge om man vil have strømførende koblinger eller funktionsdekoder i vognene.

Nå, spøg til side. Nu ved jeg ikke meget om hvordan lyset virker på tog i virkeligheden, men en af mine venner har kørt MX, og han sagde at man kontrollerer lyset i førerhuset i den ende hvor lyset sidder. Hvis det er korrekt vil jeg formode, at lokoføreren tænder rødt baglys på lokomotivet inden han går ned i den anden ende af stammen, hvor han i styrevognen tænder frontlyset på styrevognen. Hvis det er måden det gøres på, skal der vel ikke nødvendigvis være sammenhæng mellem lokomotiv og styrevogn med hensyn til rødt hvidt lysskifte. Der er sikkert andre som ved om dette er korrekt. Hvis mit eksempel er forkert, så kontrolleres lysskiftet jo alligevel bare med de dekodere som allerede er indbygget i styrevogn og lokomotiv.

Jeg ved godt at IC3 er noget andet, men jeg har lagt mærke til, at når et IC3 tog holder på Kolding station og venter på sammenkobling, så holder det ofte (hvis ikke altid) med hvidt frontlys i begge ender af togsættet. Så på IC3 duer et synkront rødt/hvidt lysskifte ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak