IRMA overlever...

af Søeborg, 2/2 2023, 19:02 (441 dage siden)

...måske ikke i virkeligheden, men dog så i det mindste i model. Nyheden om forretningskæden Irmas nedlæggelse og lukning mente jeg ikke skulle gå stlle hen, så jeg fik omsider lavet min lille Irma-butik færdig. Irma begyndte jo som en kælderbutik, og langt op i 1980'erne kunne man stadig se bittesmå Irma-butikker i københavnske kældre.

Nå, en kælderbutik ville jeg nu ikke have, det skulle være en mere repræsentativ butik for det bedre borgerskab, så jeg brugte en flot hjørnebygning fra kibri og indrettede den som Irma-butik i dagens triste anledning..

[image]

Som det ses, er det en fornem bygning, og der bliver leveret friske varer til butikken. Volvo Duett-bilen er 100 % korrekt og stammer fra Tog & Tekno - selv papegøjenummerpladen er rigtig. Tempo Matador'en er ikke den rigtige basis-model, men det var den, der var til rådighed. Den morsomme reklame på siden er til gengæld 100 % korrekt, iden den er kopieret fra et originalt Irma-prisskilt fra ca. 1965. Borgward-kaffebilen er også et fantasiprodukt, men Irma kaffe havde Bedford A i vognparken - jeg nænnede bare ikke at slagte en Lego-model til denne brug.

[image]

Og så tager vi et kig ind i butikken, hvor en trivelig herre spørger efter 'god, mættende mad' hos en lige så trivelig Irma-kone - måske endda fru Nytimad? I øvrigt kunne ruderne trænge til besøg af en vinduespudser.

Jeg er godt klar over, at skiltet over forretningen er med for moderne typografi, men jeg har ikke den korrekte, ligesom den blå farve ikke er helt i øjet. Har nogle korrekte Irma-skilte fra 1960'erne, vil jeg meget gerne låne dem til scanning..

[image]

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak