Den danske Model - færgen Morsø

af Niels ⌂ @, Odense, torsdag 02. september, 2021, 20:49 (53 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard,
De "3 huller" i skorstenstoppen er i virkeligheden 3 separate udstødsrør, der er ført op igennem skorstenen, eller mere teknisk "igennem skorstenskappen". Normalt samles udstødsrørene fra forskelligt udstyr aldrig i et fælles rør, da trykforholdene i udstødsgasserne vil påvirke hinanden, med diverse driftsproblemer til følge.
Det kan være svært at se på tegningen af Morsø der linkes til, da opløsningen ikke specielt stor, men det midterste store hul er fra skibets hovedmotor (6 cyl Frichs på knapt 500 HK) og det lidt mindre til højre, er fra dieselmotoren til skibets dynamo (gætter på at der var tale om jævnstrøm). Det sidste lille rør har formentlig været til skibets varmekedel. Ser man på sidebilledet på tegningen, fremgår rørene som en svag streg, fra toppen og ned i motorrummet.
Om den modsatte skorsten har været anvendt til noget som helst overhovedet må stå hen i det uvisse. Den kan have været brugt til ventilation, føring af elkabler eller måske var den kun til pynt. Nu om dage, havde man næppe lavet et skib med en sådan "unyttig" ting.

mvh
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen