? Mere Tuborg Øl

af Nordexpress, 11/3 2021, 14:07 (1141 dage siden) @ bygger01

Well, på den ene side har du naturligvis ret, at man bestemmer selv. Men det bør jo så helst være på et oplyst grundlag. På den anden side synes jeg, at branchens kutyme er stærkt kritisabel.

Grundlæggende er det forbruger vildledning at kalde noget for en model, når det ikke er en model af noget som helst. Men jeg mener også, at det er forbrugervildledning, når én og samme producent som Piko slår sig op på nyudviklede fabelagtige loks som DB 181.2 og det ny ispindefarvede tjekkiske el-lok på den ene side og på den anden side leverer man de ovenfor drøftede såkaldte danske Tuborg vogne, der bare har fået en anden farve. Spørgsmål: hvordan kan jeg vide, at det betaler sig at købe Piko?

Roco er i færd med at markedsføre - for normal pris - 40 år gamle modeller som ÖBB 4010 Transalpin, der bliver sendt på markedet uden at være ordentligt kvalitetskontrollerede og uden fx. nyudviklede koblinger - og Roco genudsender DSB modellen af BR 605 ICE-TD (den hvide) til efteråret med det samme 8-polede decoder stik som for 13 år siden - altså uden at være opdateret til dagens standard - til fuld pris. Det er i min optik også forbrugervildledning. Spørgsmål: hvordan kan jeg vide, at det betaler sig at købe Roco?

Lokomotivet var vel det eneste tidsskrift, der seriøst beskæftigede sig med om en model er korrekt og troværdig. De store tyske tidsskrifter kritiserer ikke udsendte modeller eller fabrikanter, men nøjes med at skamrose udvalgte nyheder, især de seneste ny-udviklede modeller.

Man kan selvfølgelig for sig selv bestemme kun at ville købe fra producenter som McK og Dekas. Og man kan prøve at opbygge en sådan relation til sin forhandler, at han ærligt siger, "den er ikke til dig", omend forhandlernes opgave jo bare er at få noget langet over disken. Og man kan glæde sig over, at personer som Morten giver et så tilbundsgående svar i et forum.

Ville du købe en 13 år gammel bil uden at få dens alder at vide?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak