Modeltog som "ny"
Der har formentlig aldrig været så mange købestærke modeltogskunder i Danmark som i dette årti. At der er naturlig afgang er intet problem, for i og med at det er blevet en voksenhobby er omløbstiden for den enkelte hobbyist så meget længere (og den enkelte har flere potentielle midler at købe for til enhver tid). Der kommer nye til, men i mindre antal - de holder tilgengæld længere og er dermed langt bedre kunder - isør for det danske segment, som både er dyrere og mere specialiseret end blot "modeltog". Og de finder frem til de forretninger der findes, møder op på messer og handler på nettet. Mange gange er forretninger og klubber en social foranstaltning som er med til at fastholde interessen, og det sociale er med til både at markedsføre og oplyse om salgskanaler. Startsæt-modeltog og legetøjsforretnings-modeltog er dødt i Danmark. Det trives tildels i Tyskland, men det bygger på en kultur omkring velassorterede udvalgsbutikker i kædedannelser og den økonomi det kan skabe.
Ungdommen tilbage til modeltoget på gulvet er en død sild - men det lyder "godt", sådan lidt Morten Korch'sk. På svensk ville man dog nok sige "korkat"........
--
ئۇلغىك