Modeltog som "ny"

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/11 2019, 02:06 (1607 dage siden) @ Frank Poulsen

Halløjsa

Fra tid til anden overvejer man om man skal gå ind i modeltogsverden og bygge anlæg osv osv. Og kigger af og til her og på sporskiftet, med måneders mellemrum, eller nogle gange mere, nogle gange mindre. For at se bare lidt om hvad der sker og foregår. Flere gange har jeg i debatterne set kommentarer om mange gamle falder fra og det er svært at lokke nye og unge til.

Men når jeg så kigger igennem tråde her og der, så er det ofte om vogne fra 50 år siden, damp lokomotiver, gamle anlæg osv. Det er alt sammen meget fint, men det tiltrækker jo ikke de unge... Jeg er selv fra sidst 70 erne og er vel ikke længere ung hehe. Men jeg savner noget her og nu...

Hvor er IC3, IR4, Kystbanen, IC4, Desiro, Lint, Dobbeltdækkerne, 4g S-toget osv osv osv. Noget som de unge kan forholde sig til. En model af en ny moderne station som Køge Nord med det snoede tunnelrør med lys i og glas i den ene side, eller lignende.

Mit indtryk er at modeljernbanen folket hovedsageligt er epoke 4-5-6 stykker... Hvad hedder epoken fra sidst 90 erne og til nu? 7-8?

Derudover er det selvfølgelig udfordringen at få dem ind i butikkerne. Men butikkerne skal jo også være tiltalende for nye. Det synes jeg ikke diverse webshops med modeltog herhjemme er. Og der er jo ikke længere en modelforretning i hver provinsby. Men det er nok fordi markedet ikke er så stort at man ikke har tid til at gøre så meget ud af webshoppen, men der mangler i den grad meget info, det virker som om de webshops der er forventer at folk ved alt og det bare er en bestillingsside, og ikke også samtidig en informationsside. Men kan ikke lade være med at tænke at knaldede man en stor flot butik op, med udstillede tog der kørte, moderne tog, en flot webshop med beskrivelse og hjælp til sporplaner, hvad passer sammen, effektiv søgemuligheder osv osv. Det ville hjælpe på at gøre det mere oplagt og interessant for nye.

Men ja det vil selvfølgelig koste kassen at udvikle og have en stor fysisk butik også, for den skulle jo også gerne ligge et sted hvor mange kommer forbi, et center eller lignende, og der er krav til åbningstider mm som vil kræve ansatte osv osv osv. Men som jernbaneinteresseret i mange år, osv osv. Så virker modelbaneverden bare stadig lidt uoverskuelig og "gammel"... Men det er måske bare mig der er galt på den :)


Ja, det tror jeg, at du er. De fleste unge er bedøvende ligeglade med, hvilke interesser andre mener, at de skal have, ligesom de fleste modeltogsforhandlere udmærket ved, hvordan de bedst driver deres forretninger med hvilket varesortiment. Du skal nok ikke regne med, at hverken de unge eller forhandlerne tager input fra outsidere særlig seriøst, især ikke når de kommer fra en, der ikke selv dyrker modeljernbanehobbyen, som ikke selv har en modeljernbanebutik og i øvrigt er så gammel, at han ikke virker særlig overbevisende i sin påstand om, at han ved, hvad de unge vil have. “Don't trust anyone over 30”, som de unge sagde sagde i 1960'erne. Modeljernbanehobbyen trives trods op- og nedture, og modeljernbaneproducenterne har et varesortiment, som aldrig nogensinde før - også en hel del "her og nu". Men du kan da forsøge at gøre dine overvejelser til virkelighed og bekræfte dig selv i egen klogskab ved at gå ind i branchen, knalde en stor flot butik op og følge dine egne råd og fx lave en god webshop; successen er sikker, nu da du ved, hvordan det skal gøres. Ja, du kan måske endda begynde selv at dyrke den hobby, som du udtaler dig om.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak