Avatar

Postvogne - var: B-vogne - nye numre?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/2 2014, 23:57 (3753 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Davs Carsten,

Jeg opponerer skam ikke imod postvogne på modeljernbanen, men mod at det partout skal være en lang P-vogn, når der gives andre forbilleder, som er mere velegnede til hjemmerundbanerne og som tilgodeser flere epoker. Epoke IV og V skal helt klart tilgodeses, men muligheden for at lave nogle særlige epoke IV- og V-varianter af P-vognen opvejes for producenten næppe af, at der så må gives afkald på en vogn, der kan sælges bredt til epoke III, IV og V.

Med hensyn til epoke IV og V, så kan der kun være tale om stålvogne.

Skal det være en lang vogn, er en DD/Ph med en driftsperiode som postvogn fra 1960 til 1988 for mig at se at foretrække frem for P-vognen med dens driftsperiode 1968-1998. Og så fandtes Ph-vognen oven i købet som gul designmalet postvogn, hvad P-vognen vist ikke blev (?).

DD/Ph er imidlertid ligesom P-vognene ikke voldsomt anvendelige i sidebanetrafik på den hjemlige rundbane. Her er de mellemlange og små postvogne bedre, og de kørte alt andet lige også i "de store tog". Som mellemlang vogn er en DM/Pmh med dens driftsperiode som postvogn fra 1963 til 1988 et godt valg. En DB/Pbh af nyeste type (1961-1984) kunne også være en mulighed.

Endelig sniger en DA/Pa med sin driftsperiode fra 1939 til 1977 sig lige ind i epoke IV. Den kørte både i landsdelstrafikken og på sidebanerne og er primært en epoke III-vogn. Det er en kort vogn, og så mangler epoke III-kørerne jo en mellemlang vogn at "parre" den med. Her burde der på sigt være mulighed for at få en trævogn fra en "tagrytterproducent".

Skal man køre med postvogne (og det skal man), er det værd at huske på, at der i postførende tog ofte kørte flere vogne af forskellige litra, og så er de lange vogne alene på grund af pladsforholdene på de fleste hjemlige rundbaner ikke specielt ønskværdige. I epoke IV var designmalede postvogne ydermere ikke så almindelige. Så vidt jeg husker, var det oftest gamle rødbrune postvogne, som man så indrangeret i tog med designmalet personvognsmateriel.

Der kan sagtens argumenteres for alle mulige andre vogntyper ud fra betragtninger om privatbane- og specialvognsvarianter, men jeg tror ikke, at der ligger noget større salgsvolumen i sådanne varianter, og det er i sidste ende det, det kommer an på.

Vh
Morten

Hej Morten

Jeg er helt enig i dine betragtninger.
DD/Ph-vognen er en pæn og nydelig vogn, der ville være yderst velkommen, og valget af denne ville give mulighed for mange varianter og dermed mulighed for at tilgodese mange ønsker.
Det samme kunne måske også siges om DC/DPh-vognen.
Uanset hvad, så ville en ny postvognsmodel fra en af de store producenter være særdeles velkommen :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak