Litra Ckm's anvendelse i 1988-91...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 9/11 2013, 10:05 (3833 dage siden) @ UTJ

- Jeg syntes også det er en flot vogn, som jo på mange måder var forud for sin tid... en skam at DSB ikke rigtigt fik den passet ind i div. tog. Den fik vel først sin plads rigtigt i Ferieekspressen og Skiløberen, og der var det jo ved at være for sent med de lokomotivtrukne tog, desværre.. med 2 af dem lever jo heldigvis en ærefuld tid som kongevogn og ledsagevogn... :-)

Det er jo en gammel sag som DSB anskaffede. Konstruktionen er jo fra slut 1970'erne og det var sådan set på tale at anskaffe denne vogntype i stedet for de sidste 40 B-vogne fra 1981-83. Men det var jo lettere blot at hive tegningerne fra 1964 frem igen (!).

Det er sådan set mere relevant at købe tyske Bpmz mv. vogne til et dansk anlæg i din periode, men jeg ved ikke om de kun kørte mellem Hamborg og København.

Ja, det var netop de tyske Bpmz jeg havde i tankerne.. de kunne jo bruges da Storebæltsforbindelsen var åbnet... storebæltsfærgerne var jo tilpasset 5 B vogne i længden, men selvfølgelig kunne færgerne tage 8 Bpmz på 2 spor, og stadig ha' 2 spor til lyntog :-)

mvh.

Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale
Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak