Litra Ckm's anvendelse i 1988-91...?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/11 2013, 20:07 (3834 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg tror jeg har Jernbanehistorisk Årbog 2013 et sted, jeg vil prøve at finde den frem i aften og besvare spørgsmålet.

Et forkortet uddrag:

Flexvognenes anvendelse

Vognene kunne bl. a. pga. problemer med strømforsyningen ikke indsættes så bredt som de tidligere udflugtsvogne. Der var heller ikke udefra særlig stor efterspørgsel på vognene, men de blev flittigt brugt til interne arrangementer. 1988 var en af vognene indsat som cafe-vogn i forløberen til IC-toget København H-Korsør, og i juletrafikken 1988 løb der flexvogne som cafevogne i enkelte IC- og IR-tog, men de overførtes ikke på Storebælt.

Generelt var det er stort problem at vognenes pga. den store længde ikke kunne overføres på Storebælt. Der er beskrivelse af problemet og nogle fantasifulde og besværlige forslag til løsninger.

Vognene anvendtes i udflugtstog over flere dage som "Den rullende lejrskole", "Det blå rocktog" m. fl. Forud for kommunalvalget 1989 havde TV2 fået indrettet et valgtog med to flexvogne som studie og redaktionslokale. En af vognene var i 1990 i udlandet i et udflugtstog til Sockholm. Samme sommer indsattes flexvogne i "DSB Ferieekspres" og om vinteren i "Skiløberen" til Østrig.

Mit indtryk: Vognene blev ikke udnyttet optimalt fordi deres indretning, udstyr og længde gav sine problemer, og efterhånden kørte der færre og færre lokomotivtrukne tog. Selvom vognene var flotte, må de nok betegnes som en fejlinvestering.

Teksten er lidt vanskelig at genfortælle da den er holdt i en fortællende stil som del af en større artikel om DSB's udflugtsvogne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak