Vingehjulet og DSB-bladet bortgives scanning af Lokomotivet

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/5 2013, 19:04 (4015 dage siden) @ sorensen_dk

Det tog så steff tre forsøg at ramme skiven....

Vi mangler i virkeligheden at få præciseret hvad "privat brug" kan omfatte.

Et eksempel:

Jeg forærer min samling af et givet tidsskrift til en lille lokal klub. Det vil der næppe være nogen problemer i, og folk der besøger klubben kan læse tidskrifterne. Klubben har et begrænset antal medlemmer, og kun medlemmer har adgang. *)

Eftersom sådanne fysiske tidsskrifter med tiden slides og ældes, vil det være oplagt at bevare disse for eftertiden i en form som ikke slides og ældes. Det kunne f. eks. være ved at de bliver scannet og gengivet som elektroniske filer.

Hvis disse filer bliver stillet til rådighed for den lille lokale klubs medlemmer, har man ikke derved ændret adgangen til de de pågældende tidsskrifter uanset at de nu gøres tilgængelige som elektroniske filer.

Tilgængelighed og begrænsning kan løses på forskellige måder, men det er dybest set ikke afgørende hvordan man gør det, kun at begrænsningen er effektiv. I så fald er der efter min opfattelse tale om "privat brug".

*) I anden sammenhæng er det fastslået at der lovgivningsmæssigt er stor forskel om en klub har adgang kun for medlemmer, eller om der er offentlig adgang.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak