Ro på allesammen (tekniske tegninger)

af h087 ⌂, bagsværd, 8/5 2013, 15:37 (4015 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 8/5 2013, 16:01

hej
:-) :-)
der er ro på
:-) :-)
som jeg har fået undersøgt om tekniske tegninger, så er en tegning fremstillet mig beskyttet.- men ikke med hensyn til fremstilling af hvad tegningen forestiller jvnf tidligere indlæg
men hvis jeg fx var ansat på Lindø som teknisk tegner, og blev betalt af Lindø for at tegne skibstegninger - så tilhører tegningen Lindø, da det er mit betalte arbejde.
og så noget sjovt/meget alvorligt - der bliver skelnet til arbejde. - så hvis en tager en tegning - fx en af mig tegnet - og lægger en kalke ovenpå - og tegner fuldstændigt af - ja så tilhører ophavsretten på den kalkerede tegning den der fremstillede den nye kalke - noget med det manuelle arbejde der er udført, - nok ikke helt perfekt beskrevet - men forhåbentlig til at forstå således at nu er der to tegninger af samme - men ophavsrettighederne til tegningerne ligger nu ved to forskellige - nemlig ved den oprindelige tegningsudøver og ved den aftegnede/kalkerede tegningsudøver - men kan så måske diskuteres under det med plagiat - og så er vi over i en gråzone
om det også gælder for elektroniske frembragte tegninger på CAD og ligende - tja.
og ved foreksempel musik - må du gerne genbruge - mener jeg det er - 7 takter af en givet melodi - og stadig kalde det din egen, noget ligende med tekst, der bliver omskrevet med andre ord - også en gråzone - og med hensyn til fx kopiering af CDer lånt på biblioteket - ja der må man kopierer til privat brug - og hvis du har musikanlæg i hjemmet, bilen, båden, sommerhuset - ja så må man lave 4 stk og placerer dem hvor anlægget er - igen en gråzone

mvh
henning h087
om tegningen af ADAY er forkert - tja... - forlægget var Scandias hovedtegning af samme - !! :-) ;-)
og så kan vi vel diskutere om det er en tilsigtet "fejl", utilsigtet "fejl" eller vidste ikke bedre "fejl" - meeen det behøver vi vel ikke - kompromier/muligheder. :-) :-) ;-) ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak