Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Erik V. Pedersen ⌂, 3/5 2013, 23:49 (4020 dage siden) @ cm

Godaften!

I disse dage, hvor en smuk styrevogn - F 2010's CRS - er kommet på hylderne, så spørger jeg her - og ikke lige i første omgang på "Jernbanehistorisk Forum" om følgende:

Hvis en styrevogn - f.eks CRS - skulle flyttes med brug på en anden strækning for øje - altså flyttes med et alm plantog - f.eks MX og et par vogne - fra f.eks Fredericia til f.eks Tønder... blev samme styrevogn så åbnet - og benyttet af almindelige rejsende under "flytningen" - eller var vognen aflåst og passagérerne dermed henvist til de i "den ordinære del af toget" oprangérede vogne?

Håber en eller anden med indsigt i dette kan oplyse om det...

mvh
Chr

-----------------------------

På Hareskovbanen var togene jo normalt (udenfor myldretiderne) oprangeret som Mo + styrevogn (Crs/Cls og sidst Bhs), men her var det meget almindeligt, at Mo´en - der jo var "tjenestegørende" (læs: Personførende) ikke blev låst op førend alle pladser i styrevognen var besat. Dette var både af rengøringsmæssige årsager, men også for ikke at skulle billettere i begge vogne (måske først med etablering af overgang mellem vognene eller "bare" skulle passere en ubehagelig overgang. Evt. måtte man nøjes med at billettere i hver af vognene ved hvert andet stop.

Hvis vi så oven i købet taler om en "tom" vogn, der bare skal befordres, og måske er anbragt et andet sted i toget (med et par andre vogne imellem), er der næppe nogen tvivl om, at den har kørt ubenyttet.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak