D-maskine mystik

af Bent Malmgren Jakobsen @, 5/5 2024, 18:39 (183 dage siden) @ henho

Jeg skrev for et par uger siden om samme problem, hvor jeg angav, at motor måtte være fejlen. Men nu har jeg forsket lidt mere i det, og jeg har fundet ud af, snekkedrevet over de drivende hjul flytter sig lidt frem og tilbage inde i ‘huset’ afhængig af frem- eller baglæns kørsel. Når jeg ‘fikserer’ det, forsvinder problemet🙂.
Så jeg har indsat en lille få tiendedele millimeter tyk nylonskive mellem snekke og bøsning i enden mod tenderen, da jeg jo havde erfaret, at når jeg trykkede tender og lokomotiv nærmere hinanden, så kardanakslen trykkede mere på snekken hhv motoren, øgedes omdrejningerne.
Da bøsningen i den ende ikke kan afmonteres, har jeg ‘flækket’ nylonskiven, så den kan lirkes ned over akslen. Skiven må ikke være så tyk, at den spænder de 2 bøsninger mod snekken, men lige tyk nok til, at holde hele snekkesystemet stabilt.
Nu kører lokomotivet helt fint igen🥰😘

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak