Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Steff, 4/5 2013, 11:05 (4019 dage siden) @ cm

Go´ formiddag her på årsdagen for Danmarks befrielsesaften 4. maj 1945.

Spørgsmålet om anvendelse af de 79 stk. CR/CRL/CRM/CRML/CRS vogne udenfor den egentlige anvendelse i Mo fremførte tog som ”LEDNINGSVOGNE”, altså i forbindelse med enten en Mo i hver ende eller en styrevogn, synes mangfoldig og specielt efter 1962, hvor litra CL i stor stil fik styreledninger fra CRM(L) vogne. Antallet af vogne i alt med styreledninger A, B på et hvis tidspunkt var ca. 60 stk. og ca. halvdelen fik yderligere C styreledninger.
Ud af de 21 ombyggede vogne til CRS fik 12 vogne omkring begyndelsen af 1960´erne afmonteret deres udstyr og anvendt som almindelige CR vogne i lokomotivfremførte tog mv. (som OGSÅ kunne være Mo fremført som ”toglokomotiv).
Kun ca. 9 vogne fik ikke hverken A, B eller C styreledninger og af dem var ca. 4 stadig med åbne endeperroner ved deres udrangering.
Da antallet af vogne med A + B var relativt stort MÅ disse vogne også af og til have gjort tjeneste i tog med almindeligt lokomotiv/motorvogn og hvor der ej behøvedes styreledninger. Før 1960 dog i begrænset omfang, da der jo var "rigeligt" med andre vogne til rådighed. Men som skrevet, skete der i begyndelsen af 1960´erne en ændring i og med fjernelsen af ledningsudstyret fra en del vogne. Samtidig hermed, overgik CR litra generelt til at blive anvendt som forstærkningsvogne op til søn- og helligdage eller ferier mv.
Derfor sås især på Sjælland ofte togstammer med damp og CR materiel. På Nordvestbanen er set både litra C, E og P med ret stort antal CR vogne og litra D med en enkelt eller to CR i et Mo løb. Ligeledes blev CR vogne anvendt i tog med gennemgående vogne til privatbanerne, f. eks. ØSJS og LJ. På Slagelse – Næstved sås P 917 ofte med CR materiel + CPE mv.

Modelmæssigt betyder det altså, at man, sagtens kan anvende CRM vogne med eller uden styreledninger i en almindelig togstamme, mens man nok lige skal afmontere gitre, sneskærme og fløjte mv. på fronten af CRS, hvis ens ”epoke” er efter 1960´erne og frem;-) .

Men igen, har man lyst til at vide mere – foruden Tommys materielsider – kan med fordel læses Lokomotivet nr. 1, 9 årgang, august 1993, ”DSB litra CR, de første nærtrafikvogne med bogier”, Jernbanemuseets venners årsskrift 2000 ”Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-MK typen” og Banebøgers 1. og 2. udgivelser om persontogsmateriellet. Billedinspirationsmæssigt kan anbefales ”Danske Damplokomotiver – som jeg så dem” af Kai Mose Nielsen og ”Kulrøg og dampslag” af Hans Gerner Christensen, Arne Kirkeby og Ole Winther Laursen. Og så har jeg sikkert glemt et par stykker eller to med yderligere billeder af CR type anvendt i almindelige tog.
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Man har vel lys i vinduerne i aften ik´?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak