Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Steff, 3/5 2013, 20:29 (4020 dage siden) @ cm
redigeret af Steff, 3/5 2013, 20:34

Go´aften Christian.

Jeg ved ikke om jeg har indsigt, men langt de fleste større overførsler skete i såkaldte "materieltog". Det vil sige, at det ønskede materiel kørte i en speciel lagt plan, altså ud over de tog, der var optaget i publikumskøreplanen og TK.
Materiellet kunne så "køre dødt" (ikke arbejdende) hvis det var en maskine det drejede sig om. Eller også kunne man anvende maskinen som forspandsmaskine i et plantog.
Ved dampmaskiner, skulle denne være afkoblet, hvis den kørte "død" (kold) og ikke for smøredamp (med damptryk på kedlen og et sæt personale). Og kørte maskinen afkoblet måtte hastigheden ikke oversige den i TIB foreksrevne hastighed p.g.a. den manglende afbalancering.
Jeg har set, at personvogne, der skulle overflyttes/og eller til revision/reparation, af og til er blevet hængt bag på en ordinær stamme. Men jeg kan IKKE errindre om den har været aflåst. Men jeg synes at kunne huske at vognen(e) var aflåste, da der jo normalt var det antal vogne i stammen som nødvendigt. Og så slap man normalt for rengøring ved ankomststationen. Og som personvogn talte jo en CRS. Den havde jo bare en mulighed for at kunne manøvrere en motorvogn,
Jeg er lidt usikker her, men er mener at have fået fortalt, at bl.a. CRS har været anvendt som almindelig vogn i en togstamme med enten en motorvogn eller en damper som toglokomotiv. Her var så kun førerrummet aflåst.
Summa sumarum, der var næsten "frit valg på alle hylder", for det var de praktiske, nemme og fornuftige løsninger, der talte i den daglige drift.
Men det kan da være, at en læser ligger inde med noget reglementarisk, der kan kaste mere håndfaste informationer for dagen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak