Forskelle på Ms og Mb

af Steff, 9/10 2012, 11:23 (4219 dage siden) @ D 826

Kære 826.

Du skrev:
Jeg har kigget lidt på forskellene på Ms og Mb. Jeg ved at der er forskel, Ms består af 3 vogne, Mb af 4 vogne.
Kan eksisterende producerede vogndele genbruges til en nybygning af Mb. Her tænker jeg særligt på Boggier og vindues glas af andre vogne. Kan motorboggiesider fra Ms genbruges i Mb - det er ganske vist 2 forskellige boggietyper ved jeg, men når toget er færdigt og kommer ud og rulle, så ser man det vel ikke..
der var måske også den mulighed at man kunne tegne boggiesidet i 3D og få printet ud!

Herunder tegninger fra ”Særskrift nr. 2, DSB lyntog litra MS/MB” fra Lokomotivets forlag 1985. De kan muligvis gøre dig selv klogere på hvad du ønsker, vil og kan. Inden alle de kloge falder over tegningerne, ja fronten skal være lodret og der er sikkert andre utilsigtede fejl. Men tegningerne kan bruges til det DU efterspørger – forskellene.

[image]
[image]
[image]
Problemet som jeg ser det, er Heljans udgivne MS sæts simple
opbygning (tæv skal de ha!!), da det jo er temmeligt – læs næsten umuligt – at skære vinduer ud. Det HELE er jo støbt i en skal. Det gør det også svært at forbedre som Ms sæt. Har prøvet! (Man har heldigvis taget ved lære og lavet skinnebussen på samme måde).
Så mit råd er, at bogier kan med de modifikationer der skal til – ambitionsniveau – kunne bruges sammen med undervognen. Bogierne på mellemvognene kan du MULIGVIS anvende dem der blev lavet til MK/FK sættet, hvis de altså kan købes løst.
Så faktisk er vi jo derhenne, hvor kun lidt snude (med udskårne vinduer) kan anvendes og resten skal opbygges af enten laserskåret eller udfræset plastik card. Der er jo ingen ”himstregims” i togsættet. Det er jo ”bare” tre forskellige vogne.
Hvis du har lavet nogle sidetegninger er jeg sikker på, at en med en fræser kan gøre det i et snuptag.
Et jysk firma var i sin tid lidt interesserede, men jeg tror nok at ambitionsniveauet og kundegrundlag er ændret til det mere udenlandske, hvorfor et dansk MB lyntog nok ikke arter sig i sortimentet;-) .
Lige til sidst. Jeg tror også at det ville være klogt – HVIS DU VIL BYGGE – at anskaffe dig kildemateriale, hvoraf der allerede er nævnt en bog (af bl.a. en akademiker og en sur gammel mand) som ABSOLUT kan anbefales.
Men god fornøjelse og spørg hvis der er noget, brug evt. konvelutten.

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak