Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af UTJ, 5/8 2012, 22:55 (4275 dage siden) @ bygger01

Der er noget Du har misforstået

Nej, det tror jeg ikke du skal regne med ;-)

Men det er blot at vente og høre om maskinen kommer til at fungere, når dem kommer på markedet, og her er jeg af den opfattels, at man først skal lukke den ud, når man er sikker og kunderne forsvinder ikke i vores verden.

Derimod tror jeg ikke at du er klar over hvor dårlig økonomi der er i at producere modeltog efter danske forbilleder. På et tidspunkt må produktudviklingen stoppe, da omkostningerne ellers blot løber i vejret. Det ses hos alle, der forsøger sig medmindre man har en pose penge som kan smides efter nyudviklingen (=dvs at der på forhånd er regnet med at det bliver en ganske almindelig underskudsforretning). Noget bliver godt og andet mindre godt, men det pudsige er at brokkerne insisterer på at købe det håbløse produkt alligevel - netop fordi en model af det pågældende forbillede er et "must have". Og så klager man i stedet over at man har fået noget suboptimalt, uden at anvise om man fx var villig til at aftage samme mængde til fx 50 % højere udsalgspris (hvilket jo i realiteten, hvis tilsagnet kom jo også er en gratis omgang, da det jo ikke kan realiseres).

Der er masser af eksempler på håbløst dansk modeltog og historikken er laaaang. Keysers C-maskine mv var ikke nogen lykke, Mere nutidigt havde E-maskinen børnesygdomme og bristede forventninger og S-maskinen var vist heller ikke nogen idel lykke. Bodans allerførste forsøg med litra S var vist heller ikke super! Trianglen vil sikkert og vist bringe vanskeligheder og de er ganske velbeskrevne i dette og tilsvarende "sporskiftet"-forum, nemlig at trækkraft og strømoptag på en toakslet tingest ikke er ligetil. Med en fjedrende slæbesko, der skal kravle op over en krydsende skinne i et sporskifte på 3-leder-spor gør intet lettere.

Uanset hvem der producerer dansk modeltog i danske oplagsstørrelser vil de pågældende have gode og dårlige produkter på hylderne og det er umuligt på forhånd at gardere sig mod alt. Og dog er et seksakslet diesellokomotiv lettere at få til at køre godt end "alt det andet". De intelligente vil blandt andet bemærke at modellerne bliver samlet hos underleverandører og resultatet er i mange tilfælde "take it or....". Hvis man vælger sidstnævnte løsning, kommer der blot ikke noget produkt af netop dette forbillede til salg - det er den barske realitet - og gælder alle der forsøger sig, hvadenten de har et firma på Sjælland, Fyn eller i Jylland.

Så jo jeg fastholder: enten gå i krig med Keysers byggesæt til en ME (kan nok findes brugt) eller start forfra. For så slipper du for potentielle ærgrelser ved et køb, som ligeledes potentielt vil blive spredt over diverse fora. God byggelyst :-) Eller køb noget Märklin med tysk forbillede :-(


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak