O-maskine

af Georg Schmidt, 1/8 2021, 21:03 (970 dage siden) @ BenjaminA

Hej BenjaminA
O 303 taget i brug 2/6 1896.
Hvor var O 303 de sidste 35 år af den aktive tjeneste? Jeg har forsøgt at klarlægge det.
I 1921-28 kørte O 303 ud fra depotet på Østerbro. Der har sikkert været mange ture mod Klampenborg og Kystbanen.
I 1929 blev stationeringen ændret til Godsbanegården. og der har sikkert været noget kørsel mod Frederikssund derfra.
6/3 1930 blev 303 sendt til centralværkstedet i Aarhus for revision. Efter tilbagekomst og et par år på Godsbanegården og Slagelse depoter blev 303 hensat urepareret udtørret 11/10 1933 på Godsbanegården. Derefter der kommer en tre år hvor man ikke har så meget brug for O-maskiner.
Først i 1937 sker der noget idet 303 indgår i centralværksted Kh fra 22/3 til 8/4 1937. Efter værksted bliver O 303 sendt til Thisted, hvor maskinen sammen med kollegerne 308, 312 og 314 skal køre på Thybanen indtil Oddesundbroen er færdig et år senere. Det var vist noget med en optaget drejeskive i Oddesund Nord, derfor godt med maskiner der ikke skulle drejes. Der var også 2 G og en Hs i Thisted på den tid.
Efter broen og MO-vogne og K-maskiner havde overtaget trafikken kom 303 i maj 1938 til Struer depot som reserve. Dette kom nu ikke til at vare længe da turen allerede i juni gik videre til Glyngøre hvor 303 fik fast tur på Sallingbanen. O 303 blev i Salling frem til 1940, efterhånden også sammen med 312 - som senere under krigen blev rangermaskine i Brande - kun afbrudt af kort værkstedophold og en måned som reserve i Langå oktober 38.
Fra september 1940 blev 303 hensat på Århus Ø frem til marts 1943 hvorefter maskinen efter et værkstedsophold kom til Viberg med fast tur. Fra 6/11 1944 til 20/4 1945 udleje til ETJ hvorefter der stod Langå på adressen. I 1946 igen til Viborg med en del kørsel på Viborg-Herning hvor ellers 303 på den egn mest havde kørt Langå-Skive.
Fra 1947 begyndte tiden i Sønderjylland på depoterne Åbenrå og Haderslev. 1949-50 var 303 i Esbjerg og kørte "nærtrafik" til Ribe.
Hensat i Tinglev februar 1951 og flyttet til Tønder januar 1955 og udrangeret juli 1955.
Kilder: Div. stationeringslister, kilometerbøger, lister ind/ud værksted, maskinløb og andre notater.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak