O-maskine

af Steff, 31/7 2021, 23:25 (971 dage siden) @ BenjaminA

Kære alle

[image]

Jeg har været så heldig at kunne overtage en O-maskine i spor 1 - bygget af Verner Olsen i 1990.

Jeg er også lidt nysgerrig i forhold til maskinens skaber. Er der mon nogen, der har kendt Verner Olsen og kan fortælle mere om hans modelbygning, og hvad han ellers byggede i model?

Med venlig hilsen
- Benjamin

Go´aften Benjamin!

Stort tillykke med O-maskinen, den er jo næsten ikke til at sætte pris på, vel;-)

Lige kort. Din maskine havde ikke forhøjet kulkasse jf. de informationer jeg kan finde, hverken DRM eller i DJF lister for lokomotivpersonalet. Den fik heller ikke stor domen. Så den passer selvfølgelig med Trykluftbremse og elektrisk batteribelydning. Ka´ ik´ lige huske om den havde AGA.

Maskinen havde jo oprindelig hjemsted ved Mdt Kjøbenhavn (det ved Søerne), senere Gb. Nogle få forblev ved Nordbanegårdens Maskindepot (Gyldenløvesgade) indtil det lukkede, da det blev muligt at gennemføre al trafik gennem Boulevardbanen.

På din blok spørger du om holderne på vandkassen i fyrbødersiden. De er til ildværktøjet, krumrager, syv-tal eller hvad de nu hed de forskellige værktøjer til at vedligeholde fyret eller rage det ud.

Jeg kan se af din litteraturliste at du er dækket særdeles godt ind;-) ;-) !!

Verner Olsen byggede endvidere et par F III, F II, D, C, Q og en Ardelt traktor. Til at hænge på krogen bl.a. en CP og en EF samt yderligere personvogn jeg har glemt litra på.

Bedste hilsener

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak