Rangerlokomotiv litra M

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/6 2021, 18:26 (1034 dage siden) @ Jesperreinfeldt
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/6 2021, 18:30

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/10149/viewmode=infoview
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/10254/viewmode=infoview/fc=3%3A960/qsr=M

Kære Morten
Søg og du skal finde!
Dreslers tegninger er fine, men desværre ingen målestoksforhold.
Bedste hilsner
Jesper

Hej Jesper og i andre,

Det var s.....! Jeg søgte ikke godt nok, må jeg med skam melde. Piiiinligt! En stor undskyldning til Benjamin for min misinformation. Dette har dog ført til nogle rettelser i jernbanekilder både nu og på sigt, så intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Problemet med søgninger er, at folk søger forskelligt; af en eller anden grund søgte jeg under JFJ og ikke på "DSB M " (husk et blanktegn efter M'et, for ellers popper MA'ere, MZ'ere, MY'ere og andet uvedkommende ral op i søgeresultatet). Starter man sin søgning med at vælge emnet: Damplokomotiver, inden man skriver "DSB M ", så har man allerede indsnævret sin søgning og får på et splitsekund de to illustationer, som der er i jernbanekilder af DSB's M-maskine; et foto og en Steffen Dresler-tegning. Undlader man at bruge søgesyntakser (og blanktegnet efter M'et), så får man et meget mere "bredt" resultat med tusindvis af poster, som det tager syv lange og syv brede for søgemaskinen at få frem, fordi den skal finde hits overalt på serveren. Systemet har svært ved at håndtere meget korte "søgeord" på kun nogle få karakterer. Derfor hjælper det, hvis man indsnævrer søgeområdet ved at starte med at vælge det emne, man vil søge i. Men man er jo selv herre over, om man vil søge "på må og få" uden at bruge søgesyntakser.

De to tegninger, Jesper fandt, kan naturligvis bruges til bygning af en model af en DSB M, som lokomotivet så ud efter 1892, men nu var det jo en DSB M, som Benjamin søgte en tegning til, og en sådan tegning findes udover Steffens rekonstruktion fortsat ikke. De to tegninger, Jesper har fundet", er et godt udgangspunkt og ligger korrekt placeret under "DSB JF" men med med nogle forstyrrende oplysninger, som umuliggør søgning på "DSB JF M ". Der forestår i anden anledning en større oprydning i feltet Materieloperatør, litra og nummer, hvor denne og mange andre fejl vil blive rettet. Det vil forhåbentlig lette på søgningen generelt.

For alle Steffens tre rekonstruktionstegninger er filnavnet (som jeg troskyldigt har registreret ud fra) anført som 'JFJ', hvilket kun er korrekt for den første tegnings vedkommende. Nummer to tegning viser maskinerne ca. 1886 (?), dvs. som "DSB JF", ikke som JFJ-maskine. Den tredje tegning viser maskinerne efter 1892, dvs. som DSB maskiner, ikke JFJ-maskiner.

Jeg har nu rettet registreringsoplysningerne på Steffens tegninger, så registeringerne korrekt gælder for "JFJ M", "DSB JF M" henholdsvis "DSB M". Dette hjælper dog ikke entydigt på søgningen, da 'JFJ' er anført i filnavnet, så alle tre tegninger vil komme frem ved søgning på "JFJ", selv om de ikke viser JFJ-maskiner.

I en database er det altid bøvlet at skulle hive filer ud af systemet for at rette i filnavnet og derpå gennemføre hele registreringsprocessen én gang til, så filnavnene gider jeg ikke bruge min tid på at rette. Jeg nøjes med at konstatere, at med tilstrækkeligt mange forkerte oplysninger i filnavne, bliver ethvert stringent og struktureret søgesystem ubrugeligt. De øvrige feltoplysninger kan let og hurtigt rettes, det kan filnavne ikke, når filerne først er kørt ind i systemet.

Så der er flere grunde til, at vores respektive søgninger er gået lidt skævt.

De bedste hilsner

Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak