Rangerlokomotiv litra M

af BenjaminA, 13/6 2021, 21:35 (1047 dage siden)

Kære alle

Jeg pusler med at bygge dansk materiel i skala 1, og nu kunne jeg godt tænke mig en model af DSBs måske mest charmerende damplokomotiv, nemlig det lille rangerlokomotiv litra M.

[image]

Billedet er fra Jernbanemuseet, 1923.

Et billigt lokomotiv fra et Märklin startsæt passer ganske fint som råmateriale - hjulene er kun en anelse for små og sidder ganske lidt for tæt, men længden passer godt. Kedlen er noget for høj, så der håber jeg at kunne finde ud af at bygge en ny.

[image]

Jeg har fundet Steffen Dreslers lækre stregtegninger af lokomotivet fra siden i tre forskellige tidsaldre på Jernbanekilder, men kunne rigtigt godt bruge tegninger fra andre vinkler også. I den dejlige bog "Damprangerlokomotiverne hos DSB 1892-1970" findes der en hovedtegning, optegnet af Centralværkstedet i Aarhus. Men hvor mon den findes henne og er der andre i samme serie?

Rigsarkivet ser mest ud til at have personale- og virksomhedsarkivalier, ikke tegninger, så er det Jernbanemuseet, der har dem?

På forhånd tak for hjælpen - et godt tegningsmateriale er guld værd i byggeriet!
Med venlig hilsen
Benjamin


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak