Hvorfor ikke også én uden lyd ?

af mikkelwf, 22/4 2021, 19:02 (1099 dage siden) @ Lasse S

Jeg har lidt svært ved at forsvare at skulle betale Kr. 1.000,- mere for en LS Models end Roco´s tilsvarende model. Så ved jeg godt, at Roco bruger ”discount” lyd i form af Zimo. Men Kr. 1.000,- i prisforskel er altså meget synes jeg.

Hvad er det du mener er discount ved Zimo?

Der er grundlæggende to (tre) ting du skal se på på en lyddekoder:
* Hvad dekoderen kan teknisk
* Hvilken lyd der ligger i den
* Højtaleren

Den lyd Roco bruger til deres Vectron er lavet af LeoSoundLab, som, i hvert fald efter min mening (sammen med Henning Sound), producerer noget af det bedste lyd til modeltog..

Og Zimo's MX645 (der er Roco's standarddekoder), er godtnok en ældre platform end LokSound 5, men på ingen måder en discount-dekoder (man kan jo f.eks. nævne märklins dekodere som noget mere discount).

Til sammenligning har jeg lige købt en LokSound 5 brugt, med Danske Loksound IC3 lyd i. Jeg skulle ikke bruge lyden fra IC3, men testede den lige, inden der røg noget andet ind på den. Jeg var sgu lidt (eller rettere sagt meget skuffet) over kvaliteten. Bl.a. var der tydelig forvrængning og støj på højtalerkald og andre lyde. Så selve lydprojektet var ikke specielt godt lavet. (Jeg håber virkelig dét bliver opdateret inden McK's IC3 kommer).

Bare til eksempel.

Køreegenskaber synes jeg er stort set lige gode, med et par små fordele og ulemper ved begge. Det efter mine egne erfaringer.

Jeg har desværre oplevet at Roco's Vectron (et par stykker af mine) larmer irriterende meget fra motoren. Jeg fandt ud af at motorkullene larmer når de kører den ene vej. Jeg kører ellers altid mine lokomotiver til før jeg kører rigtigt med dem. Og man kan være uheldig at roco har puttet så korte ledninger på printet at man skal lodde dem af for at komme til motoren og rense kullene. Det er lidt ærgerligt, og de støjer helt åndsvagt ved lav hastighed, sammenlignet med LS Models. Men til gengæld kan man få stumper til Roco.. :D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak