Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/2 2021, 06:53 (1170 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej

Så vidt jeg forstår videoen gælder det specifikt for påskrifter, der er udført som (våd-)transfers (hedder det vist i vore dage, - vel det, der i min barndom hed overføringsbilleder ?), d v s påskrifter, der er trykt på en bærefilm.

Hej Søren,

Der påsættes i filmen vådtransfers (decals), men først efter at fabrikspåskrifterne er fjernet. Fabrikspåskrifterne er udført i silketryk, de er ikke udført som decals. Det er længe siden, at man brugte decals i storserieproduktion. Der kan muligvis være forskel på, hvilke malingtyper producenterne bruger til silketrykket, hvorved det bliver sværere eller lettere at fjerne påtrykket. Hvad siger fagfolk?

Nu har jeg ikke så meget erfaring med overføringsbilleder, men afhænger virkemåden ikke også af, om påskrifterne er overlakeret med en klar matlak, hvilket vist er meget almindeligt at gøre, a h t styrke og udseende ?

Jeg tror nok, at Heljan (?) for mange år tilbage havde problemer med påtryk, der forsvandt ved fingerkontakt, men det skyldtes den malingtype, der var anvendt til påtrykket.

Og metoden virker vel ikke hvis påskrifterne er udført som silketryk, som jeg gætter på måske er den mest udbredte måde at udføre påskrifter på, på fabriksfremstillet materiel ?

Jo, det er så det, den gør.

Har man selv givet en model en gang lak, virker metoden dog næppe.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak