Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Steff, 9/2 2021, 20:14 (1143 dage siden) @ Søren Johannessen

Kære Søren ++++

Jeg har om nogen i sin tid fortvivlet prøvet at fjerne påskrifter på modeller, noget gik godt andet rigtigt skidt med en deform model.

Men det er jo vigtigt at anvende det lige det rigtige til lige den bestemte type bogstaver/tal.

Til de vandbaserede overføringsbilleder (decaler/decals) anvendtes i sin tid lunkent vand og vatpinde, gnide, gnide, gnide. Senere Isopropanol (PAS PÅ BRANDFARLIGT som ind i h......). Det virkede også på "gnubbe bogstaver og tal" mv. Åbne vinduer og sluk smøgen!!

Min erfaring med Microscales Micro set og Micro sol virker - efter min mening - kun på decals af vådtypen, hvor Micro Set blødgøre decalen så den kan "komme rundt om hjørner og ind i sprækker og evt. også fjerner.

Med silketryk har jeg ikke prøvet nogen af de ovennævnte, men sleb ganske simpelt det hele væk med det fineste vandslibepapir jeg kunne opdrive. Modellen skulle alligevel grundes, have ny farve og decaler. Det er iøvrigt altid en god ide at slibe og grunde!!

For modeller der har fået en gang tynd lak bagefter, bliver jeg svar skyldig, terpentin/rensebenzin????

Håber det gav bare lidt. Men pas på med kemikalier (smager fælt, heller vodka eller gin), noget opløser faktisk plastikken og DET er jo ikke meningen.

Nedenfor to industrimodeller (Märklin), den to akslede oprindelig blå tank med gul påskrift, bogievognen oprindelig grå tank og sort/hvide påskrifter, begge silketryk. Her er anvendt vandslibemetoden med grunding før hhv. den grønne og gule tankfarve. Størrelse H0+++++

[image]
[image]

Bemærk iøvrigt tydeligt på BP vognens tankende, at på decalen (forsigtig rangering) kan klæbefilmen ses, dum fejl. Emnet hvorpå decalen skal sidde på skal være BLANK. Kan så senere gøres mat NÅR decalen er kommet på!!

Med venlig hilsen
Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak