Brunkulstog m E-vogne, bremsefordeling

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2016, 19:55 (2685 dage siden) @ Flemming Søeborg

For år tilbage udsendte Roco et trevognssæt med P-vogne, læsset med ægte kul (ikke brunkul, desværre) - men det kan vel næsten bruges? Sættet har nr. 44097, og det ser ud som om, at det stadig kan købes enkelte steder. Det indeholder to vogne med bremseplatform samt én uden.

Roco har ifølge mine notater udgivet sæt nr. 44097 hele TO gange; 1. gang med P 12 229, 12 415 og 12 433, og anden gang med P 12 039 og formentlig P 12 186 og 12 047 (jeg er på ingen måde sikker på numrene, kan nogen verificere disse?) og sidstnævnte sæt var (efter det i "pressen" oplyste) lastet med ægte brunkul. Desværre var litraet P jo en kortvarig affære fra 1959 til 1960, hvilket begrænser sættenes anvendelsesmuligheder en del. Mystisk nok har Roco ikke lavet et sæt med E-vogne med bremseplatform, men det er jo nok meget en "specialist-ting" at køre med korrekt oprangerede brunkulstog.

Som enkeltmodeller er der udgivet følgende EUROP-mærkede E-vogne med bremseplatform (1960-1965/68):
E 52 050, Roco kat nr. 46612 (findes også i et "europæisk" vognsæt med kat.nr. 44149).
E 53 417, Roco kat. nr. 66941 i vognsæt, har uprototypisk bulet vognkasse.
E 53 422, Klein Modellbahn kat. nr. 3095, har uprototypisk bulet vognkasse.
E 53 442, Roco kat. nr. 46612.1.
E 53 480, Roco kat. nr. 46612 i vognsæt.
E 53 4??, Trix (På Sporet) ombygningssæt.
01 86 •E (EUROP) 500 0 046-8, Klein Modellbahn 3096, med pænt bulet vognkasse.

Klein Modellbahn udgav desuden to P-vogne med bremseplatform, begge med kat. nr. 65797. Den første var P 12 408, men desværre med en for en næsten ny vogn uprototypisk bulet vognkasse, den anden var P 12 401, som er god nok men svær at finde.

De bulede vognkasser, som var Kleins "opfindelse", findes i to varianter; dels med "flade" buler, som ser fuldstændig urealistiske ud, dels med voluminøse buler, som fsv. er nydelige men ikke egner sig til modeller af vogne fra 1960'erne. Til vogne, som i en længere årrække har kørt med skrot og andet "bulende gods", er de voluminøse buler derimod udmærkede.


Med vanlig venlig hilsen
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak