Brunkulstog - i virkeligheden, sidst i 50´erne

af Georg Schmidt, 21/12 2016, 00:06 (2682 dage siden) @ Svend B J

Før tiden med P-E vogne kørte man med 40 vogne af PF-typen (bremsefordeling kender jeg ikke) samt togførervogn CXM og en togvægt på omkring 900 tons.

Midtkraft i Århus begyndte jo med brunkul fra lejet i Ejstrupholm i 1955 til 1957. Trækkraften var D-maskiner fra depotet i Århus og sågar R-maskiner (kun få ture), det har nok kostet en tur til Brande for drejning og forsyning samt 40 km/t fra Skanderborg med R-maskinen, D-maskinen kunne jo drejes i Silkeborg på udturen. Til sidst forsøgte man sig med MX 131-132 til disse tog og det gik også godt lige til en MX viste sig at være for stiv til sidesporet i Ej.:-D
Jeg husker disse tog som ikke var så lange når de passerede overkørslen i Viby J, hvor jeg holdt "vagt" ved "brunkulstid" som 10-11 årig og jeg husker MX'erne som ret larmende køretøjer.:-D

I 1958 begyndte brunkulskørslen fra Fasterholt og der blev oprettet en "brunkulstur" i Fredericia som hed tur 12 med en to tre N maskiner. Den egentlige N-tur var jo tur 11 i Fa. Udvekslingen af N-maskiner skete ved trekantskørsel mellem Brande-Århus-Fredericia-Brande. Til sidst kun ved godstog mellem Brande og Fredericia. Vestkraft i Esbjerg begyndte også på den tid og det var Esbjergs PR-maskiner der var trækkraften frem til 1961 hvor N-maskinerne i den sidste tid også kørte til Esbjerg med brunkul. I november-december 1960 blev MX 1002 og 1003 indsat i 2. distrikt som skolemaskiner og i den midlertidige tur var brunkulstogene til Århus indlagt. En MX kunne klare to hele dobbeltture i dognet til Fasterholdt hvorimod N-maskinen kun kunne klare halvanden. N-maskinerne vendte dog tilbage efter denne skolekørsel, men ved vinterkøreplanen 1961 havde man fået 5 MX i MX-turen i Århus og på femtedagen var brunkulstogene så nu var det ved at være slut for N-maskinerne. Dampkørslen med brunkul har vel været slut omkring årsskiftet 1961-62 eller måske lidt senere.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak